Prosent - kabinfaktor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
FredrikS
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 18/09-2006 10:07

Heisann! Her har jeg en liten oppgave jeg har hatt problemer med en stund, og som det kunne vært veldig fint å få litt hjelp med. Takker på forhånd!

Oppgave:

I november 2005 hadde SAS Braathens en kabinfaktor på 61,6 %. Kabinfaktoren viser prosentdelen av opptatte seter i forhold til antall tomme seter. Hvor mange prosent av setene var opptatte?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

La [tex]p[/tex] og [tex]q[/tex] være hhv. andelen av opptatte og tomme seter. Det er oppgitt at kabinfaktoren [tex]K[/tex] er

[tex](1) \;\;\; p/q \;=\; 0,616[/tex].

I tillegg har vi selvfølgelig at [tex]p \:+\: q \;=\; 1,[/tex] dvs. at [tex]q \;=\; 1 \:-\: p.[/tex] Innsatt i (1) gir dette likningen

[tex]\frac{p}{1 \:-\: p} \;=\; 0,616[/tex]

[tex]p \;=\; 0,616(1 \:-\: p)[/tex]

[tex]p \;=\; 0,616 \:-\: 0,616p[/tex]

[tex]p \;=\; \frac{0,616}{1,616}[/tex]

[tex]p \; \approx \; 0,381.[/tex]

M.a.o. er 38,1 % av setene på SAS Braathens fly opptatte.

Kommentar: Generelt er det slik at [tex]p \:=\: {\textstyle \frac{K}{K \:+\: 1}[/tex], hvilket innebærer at [tex]K \,>\, p[/tex]. Dette faktum er sikkert grunnen til at SAS Braathens (og andre flyselskap) anvender termen "kabinfaktor" (K) i stedet for termen "andelen opptatte seter" (p) når selskapet skal beskrive belegget på sine fly.
FredrikS
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 18/09-2006 10:07

Tusen takk for hjelpen! Meldte meg først inn i dag, men må si at dette er en veldig fin og nyttig side. Dere administratorer gjør en kjempejobb, så bare stå på videre!
FredrikS
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 18/09-2006 10:07

Når jeg ser litt nærmere på svaret jeg fikk av deg, er det noe som er litt uklart for meg. Hvordan blir p=0,616-0,61p til p=0,616/1,616?
Jeg skjønner at det blir riktig, men klarer ikke å se helt hvorfor. En liten forklaring hadde vært fint. Takker på forhånd.
FredrikS
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 18/09-2006 10:07

Rettelse: p=0,616-0,616p til p=0,616/1,616?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Har kommet fram til at

[tex]p \;=\; 0,616 \:-\: 0,616p[/tex]

som igjen gir

[tex]p \:+\: 0,616p \;=\; 0,616[/tex]

[tex](1 \:+\: 0,616)p \;=\; 0,616[/tex]

[tex]1,616 p \; = \; 0,616[/tex]

[tex]p \; = \; \frac{0,616}{1,616}[/tex]
FredrikS
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 18/09-2006 10:07

Ok, nå skjønner jeg. Takker så mye for hjelpen...
Erniac
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 22/09-2006 16:07

:)
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Betyr dette at kabinfaktoren ikke er definert når flyet er fullt, dvs. ingen tomme seter?
Svar