trenger hjelp med formel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Vindfallet
Pytagoras
Pytagoras

heihei!

hm... jeg driver og lurer på en formel som jeg har funnet. den går som følger:
[tex]p=69+12*log2(f/440)[/tex]

det 2-tallet etter log ser ikke helt ut som den ble i formelen, for den er mindre og nedsenket. hvis dere ikke skjønner hva jeg mener kan dere formelen her: http://en.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch :) det jeg lurer på er hva det 2-tallet betyr, og hvordan jeg for eksempel kan skrive den inn på kalkulator.

formelen gjelder forøvrig et tema innenfor musikk-teori, men det er en annen sak :P
takknemlig for alle svar

Vegar
daofeishi
Tyrann
Tyrann

[tex]\log_2 x[/tex] er toerlogaritmen av tallet, definert slik:
[tex]2^{\log_2 x} = x[/tex]

For å finne toerlogartimen bruker du den enkle regelen at logaritme i base n er gitt ved:
[tex]\log _n x = \frac{\log x}{\log n}[/tex]

Der log er i hvilken som helst base.
Vindfallet
Pytagoras
Pytagoras

okey!
Den er grei ;)
takk takk

men finnes det en enklere måte å skrive det på, hvis man f.eks skal skrive [tex]\log_2 x[/tex] på en Texas-kalkulator, isteden for å skrive [tex]\frac{\log x}{\log 2}[/tex]?

spørsmålet mitt er vel egentlig, finnes det en annen måte å skrive [tex]\log_2 x[/tex] på kalkulatoren? :P
sEirik
Guru
Guru

Sannsynligvis kan du ikke skrive [tex]\log_2 x[/tex] på kalkulatoren, poenget er at folk bare kan bruke tierlogaritmen eller den naturlige logaritmen, og så gjøre om, slik som daofeishi sier.
Vindfallet
Pytagoras
Pytagoras

okey, det er i orden. Ikke noe problem, bare lurte ;)
takk for svarene
Post Reply