finne ekstremalpunkter
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Over-Guru
For å finne asymtotene (iallfall den skrå), må du utføre polynomdivisjon. I dette tilfelle blir det enkelt, ettersom nevneren er lik x:
[tex]y \;=\; \frac{x^2 \:-\: x \:+\: 1}{x} \;=\; x \:-\: 1 \:+\: \frac{1}{x}\,.[/tex]
Dermed blir
[tex]\lim_{x \rightarrow \infty} y \;=\; x \:-\: 1[/tex]
og
[tex]\lim_{x \rightarrow 0^+} y \;=\; \infty[/tex]
Altså er [tex]y = x \:-\: 1[/tex] en skrå asymptote og [tex]x = 1[/tex] en vertikal asymptote til f.
[tex]y \;=\; \frac{x^2 \:-\: x \:+\: 1}{x} \;=\; x \:-\: 1 \:+\: \frac{1}{x}\,.[/tex]
Dermed blir
[tex]\lim_{x \rightarrow \infty} y \;=\; x \:-\: 1[/tex]
og
[tex]\lim_{x \rightarrow 0^+} y \;=\; \infty[/tex]
Altså er [tex]y = x \:-\: 1[/tex] en skrå asymptote og [tex]x = 1[/tex] en vertikal asymptote til f.
Tror ikke ekstremalpunkter har noe med asymptoter å gjøre. Men jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt, for jeg har egentlig ikke lest noe om det der.
Hvis du har [tex]y = f(x) = \frac{x^2 - x + 1}{x}[/tex], så må du finne [tex]f^,(x)[/tex], og finne ut når denne er lik null. Da vet du at for disse x-verdien verken øker eller synker grafen, altså har du et ekstremalpunkt. (med mindre f(x) er konstant, selvfølgelig) Ekstremalpunktet/punktenene ligger da i [tex](x, f(x))[/tex] for de x-verdiene der [tex]f^,(x) = 0[/tex].
Hvis du har [tex]y = f(x) = \frac{x^2 - x + 1}{x}[/tex], så må du finne [tex]f^,(x)[/tex], og finne ut når denne er lik null. Da vet du at for disse x-verdien verken øker eller synker grafen, altså har du et ekstremalpunkt. (med mindre f(x) er konstant, selvfølgelig) Ekstremalpunktet/punktenene ligger da i [tex](x, f(x))[/tex] for de x-verdiene der [tex]f^,(x) = 0[/tex].
oksEirik wrote:Tror ikke ekstremalpunkter har noe med asymptoter å gjøre. Men jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt, for jeg har egentlig ikke lest noe om det der.
-
- Over-Guru
Den deriverte av [tex]y[/tex] blir [tex]\: 1 \:-\: \frac{1}{x^2}\,.[/tex]