Hei folkens! Da er jeg tilbake med noen oppgaver som jeg gjerne vil sjekke om jeg har regnet riktig. Det er fint om dere i veldig korte trekk begrunner svaret og delvis viser utregning.
Oppgave 1
Ida jobbet en uke 12 timer i en kiosk og fikk kr 780 i lønn for dette. Neste uke jobbet hun 17 timer med samme timebetaling. Hvor mye fikk hun i lønn denne uken?
Oppgave 2
Kari trenger en eske som skal romme 30 liter. Foreslå mål på esken.
Oppgave 3
Hvor mye må du betale for 800 SEK (svenske kroner) når kursen er 84,45?
Oppgave 4
Eldrid har like mange brødre som søstre, men hver bror har bare halvparten så mange brødre som søster.
Hvor mange gutter og jenter er det i familien?
Oppgave 5
Silje har 3 ganger så mye penger som Iselin. Dersom Iselin hadde hatt kr 6 mer, ville hun ha hatt halvparten av det Silje hadde.
Hvor mye penger har hver av jentene?
Oppgave 6
En bokklubb averterer med at de selger bøker med 25% avslag i forhold til butikkpris. I tillegg kommer porto/ekspedisjonsgebyr på kr 26 og kr 5 i gebyr til banken. Hvor mange prosent sparer du på å kjøpe gjennom bokklubben i stedet for i bokhandel?
Oppgave 7
En tannkremtube som inneholder 75 ml tannkrem koster kr 13,90.
En tube av samme merke inneholder 125 ml og koster kr 24,10.
Vis med regning hvilken tube som lønner seg å kjøpe.
Oppgave 8
I 1995 utgjorde bompenger 12,5% av utgiftene til veibygging dette året.
I 2000 utgjorde bompenger 25% av utgiftene til veibygging dette året.
I samme periode økte utgiftene til veibygging med 50%.
Hvor mange prosent har bompengene økt i denne perioden?
OK, da håper jeg å ha formulert spørsmålene på en god måte - og jeg ønsker også å forhåndstakke de som hjelper meg!
Retting av noen svar
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- World works; done by its invalids
Jeg foreslår at du skriver inn dine egene svar/løsningsforslag på oppgavene slik at de som vil hjelpe kan konsentrere seg om de du eventuelt har gjort galt.
Slik spørsmålet nå foreligger ser det unektelig ut som om du trenger noen til å gjøre leksene for deg.
Slik spørsmålet nå foreligger ser det unektelig ut som om du trenger noen til å gjøre leksene for deg.
Jeg er fullstendig enig med Peergynt. Du får vise hva du har gjort. Vi er ingen leksehjelpsentral som bare regner ut alle oppgavene dine. Vis innsats, og få noe tilbake. Slik fungerer det.
Du har vel bare et problem i at det egentlig ikke finnes noe sted hvor noen ønsker å gjøre noe uten at du en gang gidder å prøve.
Du har vel bare et problem i at det egentlig ikke finnes noe sted hvor noen ønsker å gjøre noe uten at du en gang gidder å prøve.
Jeg har ikke noen problemer. Jeg er omgitt av folk som ønsker å yte litt for meg - bortsett fra her da, men jeg kan vel kanskje ikke forvente noe særlig mer av en sosialt utstøtt gjeng med null sosial intelligens som til stadighet trøster seg med kalkulatoren sin?
Og der stenger vi bare denne. Seriøst, om du slår over i personangrep er det bare du som er et null her.
Dersom du har så mange andre som kan hjelpe deg, er det bare å trø til dem - ikke forvent at folk her bare kaster gull i armene på deg.
Det eneste du hadde trengt å gjøre, var å poste de svarene du selv hadde fått da du løste oppgavene (om du faktisk gjorde dette), men nei, du ble bare vanskelig.
Greit nok, din avgjørelse.
Dersom du har så mange andre som kan hjelpe deg, er det bare å trø til dem - ikke forvent at folk her bare kaster gull i armene på deg.
Det eneste du hadde trengt å gjøre, var å poste de svarene du selv hadde fått da du løste oppgavene (om du faktisk gjorde dette), men nei, du ble bare vanskelig.
Greit nok, din avgjørelse.