Hei
Noen som kan hjelpe meg med en liten forklaring på følgende:
Jeg skal finne sannsynligheten for å få 3 barn, 2 gutter og 1 jente. Sannsynligheten for gutt er 0,52 og for jente 0,48.
Løste oppgaven med å finne sannsynligheten for å få 3 jenter, men denne fikk jeg ikke helt til i formelen
S
Sannsynlighetsberegning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Shifty wrote:Hei
Noen som kan hjelpe meg med en liten forklaring på følgende:
a)
Jeg skal finne sannsynligheten for å få 3 barn, 2 gutter og 1 jente. Sannsynligheten for gutt er 0,52 og for jente 0,48.
b)
Løste oppgaven med å finne sannsynligheten for å få 3 jenter, men denne fikk jeg ikke helt til i formelen
S
a)
P(G) = 0.52 og P(J) = 0.48
P(2G og J) = 3*(0.52[sup]2[/sup]*0.48) = 0.3894
b)
P(3J) = (0.48)[sup]3[/sup] = 0.1106
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
hvis vi glemmer jentene et øyblikk og sier at
X = antall gutter etter n=3 forsøk.
så er X en binomisk variabel (enten gutt, eller ikke (enten eller situasjon), p="sannsynligheten for gutt" er konstant i hele forsøket)
sannsynlighet for 2 gutter og 1 jente:
[tex]P(X=2) = {n\choose x}\cdot p^x\cdot (1-p)^{n-x}={3\choose 2}\cdot +.52^x\cdot (0.48)^{1}[/tex]
ok hvis jeg er på feil nivå nå, så kan jeg ta den van(ske)lige måten å se dette på. ser du faktoren [tex]{3\choose 2}[/tex], det er denne som teller opp hvor mange måter det er mulig å få 2gutter etter tre fødsler. Se på dette:
hvor mange måter kan jeg få 2 gutter og 1 jente
GGJ
GJG
JGG
3 måter. Siden det er tre måter så er sannsynligheten for å få 2 gutter lik 3 * sannsynlighetforgutt * sannsynlighet for gutt * sannsynlighet for jente
X = antall gutter etter n=3 forsøk.
så er X en binomisk variabel (enten gutt, eller ikke (enten eller situasjon), p="sannsynligheten for gutt" er konstant i hele forsøket)
sannsynlighet for 2 gutter og 1 jente:
[tex]P(X=2) = {n\choose x}\cdot p^x\cdot (1-p)^{n-x}={3\choose 2}\cdot +.52^x\cdot (0.48)^{1}[/tex]
ok hvis jeg er på feil nivå nå, så kan jeg ta den van(ske)lige måten å se dette på. ser du faktoren [tex]{3\choose 2}[/tex], det er denne som teller opp hvor mange måter det er mulig å få 2gutter etter tre fødsler. Se på dette:
hvor mange måter kan jeg få 2 gutter og 1 jente
GGJ
GJG
JGG
3 måter. Siden det er tre måter så er sannsynligheten for å få 2 gutter lik 3 * sannsynlighetforgutt * sannsynlighet for gutt * sannsynlighet for jente
Takker så mye
Føler meg totalt grønn på dette feltet.
En annen situasjon som jeg har klødd meg i hodet for er :
Dersom vi har 2 elektriske deler som virker 65% av tiden hver og er uavhengige...
a) Hva er sannsynligheten for at den ene ikke fungerer?
b) og hva er sannsynligheten for at minst en av dem fungerer?

En annen situasjon som jeg har klødd meg i hodet for er :
Dersom vi har 2 elektriske deler som virker 65% av tiden hver og er uavhengige...
a) Hva er sannsynligheten for at den ene ikke fungerer?
b) og hva er sannsynligheten for at minst en av dem fungerer?