Tog-oppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
SeverN
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 26/02-2006 19:41
Sted: En kaffekjele

Trenger virkeli hjelp med en oppgave iløpet av kvelden!:

Det er 200 km mellom de to byene Nisselund og Grøtnes. Et tog som går med en fart på 80 km/t, starter fra Nisselund samtidig som at et tog som går med en fart på 140 km/t, starter fra Grøtnes. Hvor langt fra Nisselund vil de to togene møtes?

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg løser denne iløpet av kvelden?
Mor di e mann! Å far din veit d!
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Du ser enkelt at på 1t har de kjørt [tex]80km+140km=220km[/tex]

[tex]200km/220km=0,90909090909090909090909090909091\approx0,91[/tex]

altså må de kjøre 0,91 deler av en time.

[tex]60*0,91=54,6[/tex]

De må da kjøre i 54,6 minutter for å møtes.

Og så ser vi at:

[tex]80km*0,91=72,8km[/tex]

og

[tex]140*0,91=127,4[/tex]

Man kan da tenke seg ut ifra at vi brukte ca.beregninger, at det ene toget kjørte 72,7km. Og det andre 127,3km.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Bare èn liten anekdote til "SquareKnowledge". Egentlig ikke relatert til oppgaven, men de som ikke kjenner teknikken, vil kanskje finne den interessant.

Spørsmål:
Hvordan skrive 0,909090909090909.... som brøk?

Vi skriver x = 0,909090909090909....

100x = 90,9090909090909....
99x = 90

[tex] x = \frac {90}{99} = \frac {10}{11}[/tex]

I vårt tilfelle kunne du selvfølgelig sett dette ved å bare forkorte utgangsbrøken, men men. Dette er da hvertfall standard metode for å bestemme desimaltall med repeterende desimal-sekvenser som rasjonell brøk.
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Hmm, ser forsåvidt greit smart ut :)

Men hvordan bruker man det i andre tilfeller? F.eks 0,66666 etc?

Ser utifra hvordan du gjor det, at 100x da ville blitt 66,666666....
Og at 99x da ville blitt 66

Skal man da ta 66over99 da? [tex]\frac{66}{99}[/tex]
Dette blir jo forsåvidt et delestykke; [tex]66 / 99 = 0,666666...[/tex]
Derav 66/99=22/33=2/3 Så jeg antar at jeg tok rett i min beslutning :)


(Forresten, så mangler dere et matematisk symbol her, gjentagelsestegnet som brukes ved en strek over 2siffre som skal gjentas i det uendelige. Just reminding :) )
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

SquareKnowledge skrev: (Forresten, så mangler dere et matematisk symbol her, gjentagelsestegnet som brukes ved en strek over 2siffre som skal gjentas i det uendelige. Just reminding :) )
Hva med:

[tex]\frac{10}{11}=0,\bar{90}...[/tex]
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Vet det ligger i TEX funksjonen, men det ligger ikke i mymbolene som er på venstre side når du skriver et innlegg ;)
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Det som er til venstre der er bare noen av de viktigste. Hvis du virkelig vil bruke matematiske symboler, så lær deg like godt TeX først som sist.
Svar