Vektoroppgave
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[quote="tosken"]a)Gitt punktene A(3,2,3) og B(7,5,2).
Finn en parameterframstilling for linja s gjennom A og B. (fasit:For eksempel x=3+4t og y=2+3t og z=3-t)
Er du sikker på at fasiten som du skrev er riktig, fordi jeg får et helt annet svar?!!
Finn en parameterframstilling for linja s gjennom A og B. (fasit:For eksempel x=3+4t og y=2+3t og z=3-t)
Er du sikker på at fasiten som du skrev er riktig, fordi jeg får et helt annet svar?!!
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
AB=[7-3,5-2,2-3]=[4,3,-1]tosken skrev:a)Gitt punktene A(3,2,3) og B(7,5,2).
Finn en parameterframstilling for linja s gjennom A og B. (fasit:For eksempel x=3+4t og y=2+3t og z=3-t)
[4,3,-1]+t[3,2,3]=0
4+3t,3+2t,-1+3t
x=4+3t
y=3+2t
z=-1+3t
Det er den parameterframstillingen som jeg får
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
okei, det viste jeg ikkesEirik skrev:Husk at samme linje kan ha uendelig mange forskjellige parameterfremstillinger. Man kan bevise at to parameterfremstillinger er for samme linje.
hvordan kan man bevise at to parameterframstillingen er for samme linje????!
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
Okei så det å vise at linjene har paralleller retningsvektor er det samme som å bevise at to parameterframstillingen er for samme linje niceeeesEirik skrev:Man kan f.eks. vise at linjene har parallelle retningsvektorer, og går gjennom et felles punkt.Marwa skrev:okei, det viste jeg ikke
hvordan kan man bevise at to parameterframstillingen er for samme linje????!
Har du noe triks på kalkulatur man kan ha nytte av til vektorer
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
C)mikkiboy skrev:mulighet for å få løsningforslag til oppgave C og D her ?
skriv det på denne måten først, og manipuler deg til "svaret":
(x+1)[sup]2[/sup] + (y-2)[sup]2[/sup] + z[sup]2[/sup] = 20
løs ut parantesene:
(x[sup]2[/sup] + 2x + 1) + (y[sup]2[/sup] - 4y + 4) + z[sup]2[/sup] = 25
1 + 4 = 5 ekstra på venstre siden, kompenseres for på høyre siden
(x+1)[sup]2[/sup] + (y-2)[sup]2[/sup] + z[sup]2[/sup] = 25
Dvs kule K med sentrum i (-1, 2, 0) og r = 5
D)
sett linja s inn i K:
(4+4t)[sup]2[/sup] + (2+3t-2)[sup]2[/sup] + (3-t)[sup]2[/sup] = 5[sup]2[/sup]
(16+32t+16t[sup]2[/sup]) + 9t[sup]2[/sup] + (9 - 6t + t[sup]2[/sup]) = 25
26t[sup]2[/sup] + 26t = 0
t(t + 1) = 0
t = 0 eller t = -1
som gir hhv (x, y, z) = (3, 2, 3) eller (x, y, z) = (-1, -1, 4)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marwa; husk at det ikke er nok bare å vise at retningsvektorene er parallelle. Du må også vise at linjene går gjennom et felles punkt. (To parallelle linjer er enten to linjer som aldri krysser hverandre, eller krysser hverandre overant, det kan du tenke deg til selv. Derfor kan du si at hvis to parallelle linjer går gjennom samme punkt, så er de den samme linja.)