Hva betyr/medfører to streker på hver side av matrisen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
steinung
Pytagoras
Pytagoras

Hei. Har en matrise som ser slik ut:

II 2 -1 1 II
II -1 2 1 II
II 1 1 2 II

Skal finne en orthogonal basis som diagonaliserer matrisen, men den generelle likningen blir litt stygg. Lurer på om noen vet om de doble klammene betyr absoluttverdi eller noe..?

Mvh Steinung
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

steinung wrote:Hei. Har en matrise som ser slik ut:

II 2 -1 1 II
II -1 2 1 II
II 1 1 2 II

Skal finne en orthogonal basis som diagonaliserer matrisen, men den generelle likningen blir litt stygg. Lurer på om noen vet om de doble klammene betyr absoluttverdi eller noe..?

Mvh Steinung
Håper jeg ikke har misforstått...

Kaller matrisa di over for A.

Altså hvis du skal finne en ortogonal basis som diagonaliserer A, så gjelder følgende realsjon:

P[sup]-1[/sup]AP = D

der P = [tex](\vec v_1,\vec v_2, \vec v_3)[/tex]

P[sup]-1[/sup] er den inverse av P.

Uansett for P, så settes opp den karakteristiske likningen til A. Og man finner egenverdiene til A osv.

[tex]det(\lambda I-A)[/tex] = det[tex](\lambda I - A)[/tex]

så jeg tipper dobbelklammene betyr determinanten til den karakteristiske likningen til A.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
steinung
Pytagoras
Pytagoras

Takk!

Men egenverdiene ble ikke helt triviell.

Fikk (L-2) ( (L-2)^(2) -3)+2=0

Der L=Lambda

Synes det så litt feil ut. Har en misstanke om at den +2 på slutten ikke skal være der. Er det noen som har noen mening om det??
Andrina
Guru
Guru

Hei!

Jeg får x(x-3)^2 som karakteristik polynom. Egenverdiene blir da altså 0 og 3 (3 er egenverdi med multiplisitet 2).
steinung
Pytagoras
Pytagoras

Andrina wrote:Hei!

Jeg får x(x-3)^2 som karakteristik polynom. Egenverdiene blir da altså 0 og 3 (3 er egenverdi med multiplisitet 2).

Tusen takk. Det var vist rett alikavell. Hadde bare gjort en fortegnsfeil under utregninga. Tusen tusen takk
Post Reply