Hei!
Trenger hjelp til disse likningene - trenger ikke utregningene, men en regnefortelling som passer??
Skjønner ikke hvordan jeg skal tenke for å få til en regnefortelling...
3x + 3 = 6X
3x - 6 x = -3
-3x = -3 / :-3
x = 1
6x - 4 = 8x
6x - 8x = 4
-2x = 4 /:-2
x = -2
Regnefortelling til likninger?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
3X + 3 = 6X
Lise skal på butikken og kjøpe godteri. Der kjøper hun en sjokolade til 3 kroner, og 3 drops. Til sammen koster dropsene og sjokoladen like mye som 6 drops ville kostet. Hvor mye koster ett drops?
Jeg forstår at du synes det er vanskelig å lage en regnefortelling med såpass lave tall. Sjeldent man har behov for det før tallene blir større, og da blir gjerne slike oppgaver litt unaturlige.
I den neste oppgaven ser jeg det er minus. Da kan du f.eks. si at du skylder noen penger. Klarer du den selv da?
Lise skal på butikken og kjøpe godteri. Der kjøper hun en sjokolade til 3 kroner, og 3 drops. Til sammen koster dropsene og sjokoladen like mye som 6 drops ville kostet. Hvor mye koster ett drops?
Jeg forstår at du synes det er vanskelig å lage en regnefortelling med såpass lave tall. Sjeldent man har behov for det før tallene blir større, og da blir gjerne slike oppgaver litt unaturlige.
I den neste oppgaven ser jeg det er minus. Da kan du f.eks. si at du skylder noen penger. Klarer du den selv da?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)

Takk for regnefortellingen. Hvert drops kostet 1 kr...

Når du skrev den slik skjønner jeg det jo, men klarer likevel ikke skrive en regnefortelling til oppgave 2...

Kan dette stemme:

Per får 6 kort á 2 kr. Så taper han 4 kort og sitter så igjen med 8 kort...

*rister på hodet...* Ikke begripelig, rett og slett...

...vet ikke hvordan jeg skal tenke...

Thomasine 

Poenget til en regnefortelling er at du ikke må røpe hva X er. Det er jo nettopp hva den som leser oppgaven skal løse. I ditt forslag røper du med en gang hva x er.
Men er enig i at det er litt mer vrient med negative tall. Har virkelig måttet vri hodet mitt selv her. Oppdaget ikke med en gang at x også skulle være negativ. Nå skal jeg spise litt her, mens jeg fortsetter å gruble.. Dersom noen andre har gode forslag i mellomtiden, er det flott.
Men er enig i at det er litt mer vrient med negative tall. Har virkelig måttet vri hodet mitt selv her. Oppdaget ikke med en gang at x også skulle være negativ. Nå skal jeg spise litt her, mens jeg fortsetter å gruble.. Dersom noen andre har gode forslag i mellomtiden, er det flott.

"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Jens-Arthur (viktig med rare navn i regnefortellinger!) bor i Finnmark. I fryseren hans er det kaldt, men ute er det kaldere. Det er faktisk 6 ganger så kaldt utendørs som det er inni fryseren til Jens-Arthur!
Jens-Arthur ser på værmeldingen for i morgen. "Det blir fire grader kaldere", sier værreporteren tørt og klør seg to ganger i bakhodet. "Oj sann", sier Jens-Arthur da, "I morgen blir det 8 ganger så kaldt utendørs som i fryseren min!"
Hvor kaldt var det i fryseren til Jens-Arthur?
---------
[tex]6x - 4 = 8x[/tex]
[tex]x = -2[/tex]
Det var -2 grader i fryseren.
Jens-Arthur ser på værmeldingen for i morgen. "Det blir fire grader kaldere", sier værreporteren tørt og klør seg to ganger i bakhodet. "Oj sann", sier Jens-Arthur da, "I morgen blir det 8 ganger så kaldt utendørs som i fryseren min!"
Hvor kaldt var det i fryseren til Jens-Arthur?
---------
[tex]6x - 4 = 8x[/tex]
[tex]x = -2[/tex]
Det var -2 grader i fryseren.