Funksjoner og lommeregner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
spill123
Pytagoras
Pytagoras

Hei, jeg er i litt trøbbel her, kan veldig lite om funksjoner. Leste litt og regnet to-tre oppgaver fra læreboka om det da jeg ga privatisteksamen i Matte 1MX i Mai, men trenger å friske opp hukommelsen litt.

Det er kanskje for mye å be om, men kan noen forklare meg hvordan man regner ut disse oppgavene, og hvordan man taster inn alt i lommeregneren, hvor man går osv, ved siden av. Det er sikkert mange eksperter i matte her, kan noen beregne disse oppgavene og forklare ved siden alt man trenger å vite om hvordan man går inn og tegner grafer i lommeregner. Er ikke helt tom på det, men kan ta med disse på eksamen i morgen og se an litt, kanskje det hjelper litt, er bare ett desperat forsøk på å kanskje bestå prøven i morgen og gjøre det ordentlig til Mai. Kan ikke forklare hvor takknemlig jeg vil være for det. Det er disse to:

1)
Nedenfor ser du en tabell med verdens folketall fra år 1900 til år 2005:

År Folketall (i milliarder)
1900 1,65
1950 2,52
1970 3,70
1980 4,40
1990 5,27
2000 6,06
2005 6,56

a) Hvor mange prosent har folketallet vokst fra år 2000 til år 2005?

b) Bruk eksponentiell regresjon, og vis at funksjonsuttrykket

f (x) = 1,5 *(ganger) 1,014x

kan være en god modell for verdens folketall, der x er antall år etter
1900

c) Hvor mange prosent økte folketallet i gjennomsnitt per år i perioden 1900 til 2005

d) Bruk modellen fra b) og finn ut når verdens befolkning vil nå 12 milliarder

I en artikkel står det at det vil være 8,91 milliarder mennesker på jorda i år 2050

e) Kommenter denne påstanden i forhold til modellen fra b)

Oppgave 2)

Salget av en type joggesko, målt i tusen par, følger ett år tilnærmet funksjonen S gitt ved

S(x) = -x2(to oppe i hjørnet) + 13x - 2

der S(x) står for antall tusen per sko, og x står for månedsnummer (x=1 står for januar måned osv)

a) Tegn grafen til S i intervallet [1,12]

b) Hvor mange joggesko ble solgt i juni?

c) Finn arealet mellom grafen til S og x-aksen i intervallet [5,9]. Gi en praktisk tolkning av svaret.

Kanskje jeg la det inn her forseint, har eksamen i morgen, skulle ha gjort det for en uke siden, men har vært veldig opptatt, håper noen kan hjelpe til. Skal uansett lese skikkelig til Mai og prøve åfå en bra karakter, men kan prøve å se hva jeg får til i morgen. Håper noen kan svare fort, selv om det tar tid å regne ut sånt. Takk.
spill123
Pytagoras
Pytagoras

Nå har jeg kommet meg litt inn i det etter å ha sett gjennom de oppgavene jeg har gjort tidligere, men har fortsatt trøbbel med hvordan man legger inn i lommeregneren og tegner grafer der. Det vil fortsatt hjelpe litt hvis noen gjør disse oppgavene, kan se på det før jeg legger meg og ta det med til prøven. Det er to tidligere eksamensoppgaver.
LGO
Guru
Guru

Da bør du nevne hva slags kalkulator du bruker... Vil variere fra kalkulator til kalkulator.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
spill123
Pytagoras
Pytagoras

Ja, seff, glemte det. Har en CASIO CFX-9850GC PLUS
spill123
Pytagoras
Pytagoras

Hjelp
spill123
Pytagoras
Pytagoras

LGO..guru,hehe, er du her? Har nå fått hjelp av en kompis med dette, og han har vist meg hvordan ting skal gjøres, men kan du skrive inn alt likevel, eller noen andre,slik at jeg kan ta med og det kan muligens komme til hjelp i morgen. Selv om det ikke er noen fasit så skjønner man tegninga bedre. Håper noen kan hjelpe til snart, innen to timer eller noe.
LGO
Guru
Guru

Har ikke tid eller overskudd til å regne gjennom alt sammen her... Hvis ikke du retter noen naturfagsrapporter for meg da? hehe..

Skal likevel prøve å gi noen tips.

a) Differansen mellom 2005 og 2000 er 0,5 milliarder. Dvs 500 000 000.
Da må du bare regne ut hvor mange prosent 500 000 000 er av folketallet i 2000.

b) Dette husker jeg for lite av i farten, men er vel stort sett bare å plotte punktene inn på kalkulatoren...

c)
Her må du vel sette opp en likning...

1,65 milliarder * x^105 = 6,56 milliarder, der x er vekstfaktoren vi ikke kjenner.

d) Her er det bare å sette funksjonen lik 12 milliarder, og regne det ut som en likning.

e) Sett 2050 inn som antall år i funksjonen, og regn ut om det kan stemme... Kommenter påstanden ut i fra det.

Håper du blior noe klokere av dette... Gått litt fort her, og ingen detaljer...
spill123
Pytagoras
Pytagoras

Takker, skulle ha lagt det inn noen dager tidligere, må alltid vente med å gjøre sånne ting helt frem til den dagen jeg skal gi prøve. Får håpe jeg klarer meg noenlunde greit i morgen, består jeg eller ikke, skal uansett ta den til Mai og da skal jeg lese ordentlig til den tiden,det sa jeg forrige gang også. Men denne gangen, må bare ha litt selvdisiplin og vilje. Får henge her inne i denne tiden, veldig bra side. Vil bare få vekk den prøven i morgen, får gjøre det jeg kan, uff.
LGO
Guru
Guru

Noen kommentarer til oppgave 2.

a) Her er det egentlig bare å tegne inn grafen. håper du har fått det til på kalkulatoren også nå. Er ikke spesielt vanskelig.

b) Juni blir her det samme som 6, så bare å sette x=6 og regne ut.

c) Dette er integralregning. Ikke så vanskelig å teknisk utføre, om du har vært borti det før? Praktisk tolkning, er at svaret du får, forteller deg det totale salget av joggesko i månedene mai til og med september (5-9).

Spør om det er noe du ikke skjønner. Kanskje jeg kan utdype litt nærmere.
spill123
Pytagoras
Pytagoras

PÅ tide å dra denne opp igjen, jeg er så idiot at jeg har vært så opptatt og ikke gjort det ordentlig for å klare det i morgen igjen, og skal hyre inn privatlærer da dette sannsynligvis går i dass i morgen også, men kan noen bare vise hvor man drar på lommeregner for å tegne graf og gjøre denne oppgaven ordentlig? Er så redd for matte :(
spill123
Pytagoras
Pytagoras

Hjelp
Amasonic
Pytagoras
Pytagoras

nkønk
Post Reply