Likning...trenger hjelp

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hei: det er en oppgave som jeg trenger hjelp til her.
kan noen gi meg en god og lett forklaring på hvordan den skal løses?
Helst fort!!!
Takk til alle som svarer!

Oppgave:
5 menn kan utføre et arbeid på 25 dager. Hvor lang tid vil da fire menn trenge på et arbeid som er dobbelt så stort?
Løs som ligning.

På et dobbelt så stort arbeid blir det 50 dager ( :?:). Blir det det? tror det er feil ...hvordan skal den løses? :(
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Er det ingen? kan noen forklare meg fort hvordan denne oppgaven skal løses? :( :(
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
LGO
Guru
Guru

5*25= 125. Dvs at det første arbeidet er 125 dagsverk. Da vil et arbeid som er dobbelt så stort være på 250 dagsverk

Jeg setter x = antall dager hver mann må jobbe når de er 4 arbeidere. Da får jeg:

4X = 250
x= 62,5.

Vet ikke om det er slik lærerne dine har tenkt den skal løses, men det er i hvert fall et forslag.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Ja ...men jeg lurer på om når du tar 4x som betyr 4*x ...tar du antall dager hver mann må arbeide ganger fire og da får du 250 som alle må arbeide.
det betyr at x-en er hvor mange dager hver mann må arbeide eller hva?
hver mann må arbeide 62,5 dager og dvs at fire menn bruker 250 dager...

svar fort!!! :)
LGO
Guru
Guru

X er antall dager som hver mann må arbeide ja. Derfor er de også ferdig med jobben etter 62,5 dager. Jobben er på 250 dager, men når dette fordeles på 4 arbeidere, vil det ta 62,5 dager til sammen
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Post Reply