ligning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hei! jeg trenger hjelp med denne oppgaven.
Hadde vært kjempefint om noen kunne gi et raskt svar og en god og lett måte å løse den på..
Takk på forhånd!

Her:
En søndagskveld bestemte en jente seg for at hun skulle slutte å røyke. Planen hennes var at hun skulle redusere røykingen med 2 sigaretter pr. dag utover i uka. Neste søndag røykte hun ingen sigaretter. Til sammen hadde hun røykt 42 sigaretter denne uka. Hvor mange sigaretter røykte hun på onsdag?
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Er det ingen? :(
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
0403
Noether
Noether

Hei jg slittr også med den der oppgaven... haha nå er du i hvert fall ikke alene som trenger hjelp med den der lol
LGO
Guru
Guru

Jeg kaller antall sigaretter den første dagen for X.

Da har hun i løpet av uka røykt følgende:

x + (x-2) + (x-4) + (x-6) + (x-8) + (x-10) + 0 = 42

Da får man videre

6x - 30 = 42

6X = 42 +30

6X = 72

x = 12.

Da vet vi at hun røykte 12 sigaretter på mandagen. Onsdag hadde hun røyket 4 færre sigaretter enn det, altså 12-4= 8 sigaretter.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

LGO er det sånn at du tar minus 2 først så tar du minus 4 fordi det blir mindre og mindre ..jeg forsto ikke helt :(
men hun skulle redusere med 2 stk pr dag så hvorfor tar du -4 , -6 oasv
:(
kan du forklare det litt lettere
svar fort!!!
LGO
Guru
Guru

Når hun reduserer med 2 sigaretter hver dag, så er det 2 mindre enn den forrige dagen.

Derfor blir det -4 sigaretter når jeg ser 2 dager fram i tid (-2*2), -6 sigaretter når jeg ser 3 dager fram i tid (-2*3) osv.
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Men LGO du har ikke tatt -2 på mandagen ...røyker hun ikke to mindre da og a? Der har du bare tatt x men ikke x-2 ...jeg lurer på om hun ikke reduserer to sigaretter på mandagen og...så hvorfor ikke -2 der??

svar fort!!!
LGO
Guru
Guru

Veldig godt spørsmål. ;) Kommer helt an på hvordan man tolker oppgaveteksten. Jeg tolket den som at siden hun vurderte dette på søndags kvelden, så startet hun prosessen på mandag, men uten å redusere den første dagen. Mye mulig at du har rett i din tolkning, og at du egentlig skulle startet å redusere allerede mandagen.

PS: Vi hjelper dere på vår egen fritid fordi vi synes matematikk er interessant, og vi gjør det når vi har tid/lyst/mulighet. Man får ikke mer lyst til å hjelp om du skriver "svar fort!" og "forklar tydelig!" i hver eneste melding. Tvert i mot...
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

ok :)
Så da kan begge tolkningene være riktige da...men hvis hun begynner på mandagen alt da blir det sånn:

x-2 + (x-4) + (x-6) + (x-8) + (x-10) + (x-12) + 0=42

hehe...skal ikke si svar fort lenger :)
LGO
Guru
Guru

Jepp, helt riktig. Dersom du er usikker på hvordan en oppgave skal tolkes på en prøve, så skriv hvordan du velger å tolke den. Da vil den som retter se at du har forstått oppgaven, selv om du kanskje har tolket "feil" i forhold til hva som var ment.
Post Reply