Kjøreutgiftene for en trailer er anslått til (3+v/20) kr/km når den kjører i v km/time. Sjåføren får 180 kr/time. Hvilke fart vil minimalisere kostnadene pr. km på en vei der hastigheten må ligge mellom 40-110 km/time.
svar: 60km/t
Noen som har noen tips?
maks/min problem
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Guru
Kjøreutgiften K(v)=(3+v/20)kr/km+s(v) der s(v) er utgiften til sjåføren. Hvis han får 180 kr/t og kjører i v km/t, hvor mye er da utgifta til sjåføren per kilometer? Hva blir da s(v)? Et lite tips for å komme på sporet, eventuelt kontrollere at man har gjort til riktig: Sjekk benevninga di! Siden K(v) skal ha benevninga kr/km, bør s(v) ha det også. Hvordan kan du få til dette og stemmer det i så fall med hva du ønsker å finne?
Når du nå har finni K(v), ønsker du å finne funksjonens minpunkt. Dette har med den derivertes nullpunkter å gjøre, og da er du vel godt på sporet.
Pass bare på: Hvis vi med mellom 40 km/t og 110km/t skal mene inkludert disse talla (dvs K(v) definert på [40,110]km/t), må du også sjekke K(40) og K(110) ettersom du bare har finni kandidater til ekstremalverdipunkter ved derivasjonen over.
Når du nå har finni K(v), ønsker du å finne funksjonens minpunkt. Dette har med den derivertes nullpunkter å gjøre, og da er du vel godt på sporet.
Pass bare på: Hvis vi med mellom 40 km/t og 110km/t skal mene inkludert disse talla (dvs K(v) definert på [40,110]km/t), må du også sjekke K(40) og K(110) ettersom du bare har finni kandidater til ekstremalverdipunkter ved derivasjonen over.
-
- Cayley
Hei..
s(v)=180 kr/t=180kr/(km/v)=180v kr/t
Der jeg bruker formelen s=vt, eller er jeg helt bak mål...???
s(v)=180 kr/t=180kr/(km/v)=180v kr/t
Der jeg bruker formelen s=vt, eller er jeg helt bak mål...???
-
- Guru
Du er ikke i opplagt scoringsposisjon i alle fall...
Hvis utgiftene til sjåføren er 180 kroner i timen og han kjører 30 kilometer på en time, hvor mye er da utgifta per kilometer? Han har fått 180 kroner for å kjøre 30 kilometer. Enn om han kjører 60 km/t? Åssen regner du ut dette? Hva nå om han kjører v km/t? Da blir s(v)=...
Nå har vi tolka teksten i oppgava, og da gjenstår bare matematikken. Spør igjen om du ikke helt får til dette.
Hvis utgiftene til sjåføren er 180 kroner i timen og han kjører 30 kilometer på en time, hvor mye er da utgifta per kilometer? Han har fått 180 kroner for å kjøre 30 kilometer. Enn om han kjører 60 km/t? Åssen regner du ut dette? Hva nå om han kjører v km/t? Da blir s(v)=...
Nå har vi tolka teksten i oppgava, og da gjenstår bare matematikken. Spør igjen om du ikke helt får til dette.