En ligning...

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hei alle sammen! :D

Holder på med litt matte, og kom frem til denne oppgaven(som jeg sliter litt med!) Husk: / = brøkstrek

Løs ligningen:

x/2 - x/3 = 1/4(x-1/3)

Her vet jeg at jeg må løse opp parentesen først(x-1/3), men det er dette som skaper problemer for videre regning. Men jeg vet ikke helt hvordan man løser parentesen når x kommer først i den...Er ikke sikker, men er det slik det blir:

x/2 - x/3 = 1/4x - 1/3 (skal jeg gange 1/4 med x og 1/3?)

Ellers vet jeg at FN = 12, slik at jeg må gange alle leddene med FN for å fjerne brøkene. Men klarer jeg først å løse opp parentesen, vil jeg klare å løse resten av ligningen.

Kunne noen være så snille hjelpe meg litt fort... :) Jeg trenger ikke hele utregningen, bare hvordan jeg blir kvitt parentesen...Hadde vært greit med en liten forklaring også :P

Takker for alle svar!

Hilsen
GB
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Markonan
Euclid
Euclid

Hvis jeg forstår deg rett så har du altså:

[tex]\frac{1}{4}(x-\frac{1}{3})[/tex]

Her ganger du 1/4 først med x, og så med -1/3

Regelen for å gange med brøk:
[tex]\frac{a}{b} \cdot \frac{c}{d} = \frac{ac}{bd}[/tex]

Det er bare å gange telleren sammen, og nevneren.
Da får du:
[tex]\frac{x}{4}-\frac{1}{12}[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hei sann...

Takker for et godt svar... :P

Ja, nå fikk jeg det hele til å stemme...
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Post Reply