Til Russ07

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ingentingg
Weierstrass
Weierstrass

Ser at du bruker forumet aktivt og det er veldig bra.
Men oftest så skriver du bare opp oppgaven du vil ha hjelp med og så er det noen som skriver hele utrekningen til deg.

Eg vet ikkje om du har prøvd på oppgavene først, men ofte ser det ikkje slik ut og problemet med det er at du lærer veldig lite matematikk på denne måten. Eg sier ikkje dette for å være negativ, men for å hjelpe deg med å bli bedre i matematikk.

Hvis du har lyst å bli bedre så må du prøve en stund selv om du ikkje får det til, og heller spørre om hjelp til mellomrekninger o.l, istedenfor hele oppgaver. På denne måten vil du bli bedre, og trenge mindre hjelp i lengden.

Hvis du føler at denne "kritikken" var uberettighet så beklager eg, men eg prøver bare å hjelpe deg.
lasolas
Noether
Noether

Det innlegget der virka veldig bra om han faktisk har planer om å bli russ :lol: .Men for at jeg skal lære så anbefaler jeg deg og ta en titt på min helix oppgave, har møtt noen rare oppgaver på det eksamensheftet jeg ser på 8-)
russ07
Jacobi
Jacobi

ingentingg wrote:Ser at du bruker forumet aktivt og det er veldig bra.
Men oftest så skriver du bare opp oppgaven du vil ha hjelp med og så er det noen som skriver hele utrekningen til deg.

Eg vet ikkje om du har prøvd på oppgavene først, men ofte ser det ikkje slik ut og problemet med det er at du lærer veldig lite matematikk på denne måten. Eg sier ikkje dette for å være negativ, men for å hjelpe deg med å bli bedre i matematikk.

Hvis du har lyst å bli bedre så må du prøve en stund selv om du ikkje får det til, og heller spørre om hjelp til mellomrekninger o.l, istedenfor hele oppgaver. På denne måten vil du bli bedre, og trenge mindre hjelp i lengden.

Hvis du føler at denne "kritikken" var uberettighet så beklager eg, men eg prøver bare å hjelpe deg.
nei jeg føler det ikke slik, men jeg virkelig prøve...jeg regner alle opogaver som finnes i min 3MX boka..dvs ca.200 eller mer!
Derfor når jeg ikke får til noe da skriver jeg oppgaven her, mne jeg virkelig gidder ikke å skrive det jeg gjorde for det er av og til så dumme feil :oops: men hvis dere vil at jeg skriver det jeg gjøre,det kan jeg gjøre,for å vise dere at jeg jobber oxo :wink: no problem...tar gjerne komentarer :)
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
russ07
Jacobi
Jacobi

lasolas wrote:Det innlegget der virka veldig bra om han faktisk har planer om å bli russ :lol: .Men for at jeg skal lære så anbefaler jeg deg og ta en titt på min helix oppgave, har møtt noen rare oppgaver på det eksamensheftet jeg ser på 8-)
For det første er det ikke han! :P og se på det jeg skriv til ingenting, jeg er Russ og dette året teller for meg, jeg jobber veldig hardt og er utrolig takk nemlig for denne websiden og alle som hjelper meg her! jeg har blitt bedre i matte og det er det som teller, jeg liker å få komentarer fra andre fordi de er så flink :wink: og jeg liker å lære deres metode.
og jeg rgner mer enn 200 oppgaver hver måned, mens jeg spør om å få hjelp for det jeg ikke får til...det er ikke noe galt i det da!! :wink: eller hva tror du?!
lasolas
Noether
Noether

Jeg trur du har en oppgave. Prøv å løs den, legg den ut MED det du har prøvd. Så kan en drøfte rundt det DU har prøvd.
Hva har du i matte da?
russ07
Jacobi
Jacobi

lasolas wrote:Jeg trur du har en oppgave. Prøv å løs den, legg den ut MED det du har prøvd. Så kan en drøfte rundt det DU har prøvd.
Hva har du i matte da?
disse oppgavene jeg legger nå er fra 2MX og er til min lille søstre..jeg bare prøver å hjelpe henne,hu har prøve imorgen :!:
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass

Bra at du er interessert i å bli bedre i matte. Hvorvidt du legger ut hele oppgaven eller bare det du lurer på har ingen betydning, så lenge du har prøvd på oppgaven først. Det er mange andre som og ser ut til å bruke forumet som en slags "avskriftssted" for oppgaver, hvor de legger ut oppgaver og leverer utrekningene de får som innlevering, men heldigvis er ikkje du en av dem.

Hvis du rekner 200+ oppgaver i måneden bør du kanskje vurdere å bare rekne 100 å prøve å endre måten å rekne på. Istedenfor å løyse 15 integral med delvis integrasjon, prøv å forstå hvorfor delvis integrasjon virker. Les forklaringen i boka, prøv gjerne å gjennomføre et par av utledningene fra beviset.

Eks, Hvorfor virker delvis integrasjon?

La u(x) og v(x) være 2 funksjoner av x, uv produktet av disse.
Da sier produktregelen for derivasjon at:

(1) [tex](uv)^{\prime} = u^{\prime}v + uv^{\prime}[/tex]

Du vet og at integrasjon og derivasjon er "motsatte" operasjoner:
(2) [tex]\int u(x)^{\prime}dx = u(x)[/tex]

Hvis man så integrerer likning (1) så får man:
[tex]\int(uv)^{\prime}dx = \int u^{\prime}v dx + \int u v^{\prime}dx[/tex]

Pga (2) så blir venstre siden:
[tex]uv= \int u^{\prime}v dx + \int u v^{\prime}dx\\uv- \int u^{\prime}v dx = \int u v^{\prime}dx[/tex]

Hvis du bytter sider i siste likning får du formelen for delvis integrasjon.
Hvis du bruker litt tid på å skjønne dette og så løser 5-10 oppgaver med delvis integrasjon, så kan du mer enn hvis du løser 50 oppgaver med delvis integrasjon uten å skjønne noe av det. (bare sette mekanisk inn i formelen i formelheftet)
lasolas
Noether
Noether

Det og skjønne er faktisk ganske vanskelig. Men det å forstå hvordan det fungere kan gå grett. Men er enig i at den oppgavegjøringa var litt i meste laget ja :p Selv gjør jeg lite hjemme om det ikke er prøver.
russ07
Jacobi
Jacobi

ingentingg wrote:Bra at du er interessert i å bli bedre i matte. Hvorvidt du legger ut hele oppgaven eller bare det du lurer på har ingen betydning, så lenge du har prøvd på oppgaven først. Det er mange andre som og ser ut til å bruke forumet som en slags "avskriftssted" for oppgaver, hvor de legger ut oppgaver og leverer utrekningene de får som innlevering, men heldigvis er ikkje du en av dem.

Hvis du rekner 200+ oppgaver i måneden bør du kanskje vurdere å bare rekne 100 å prøve å endre måten å rekne på. Istedenfor å løyse 15 integral med delvis integrasjon, prøv å forstå hvorfor delvis integrasjon virker. Les forklaringen i boka, prøv gjerne å gjennomføre et par av utledningene fra beviset.

Eks, Hvorfor virker delvis integrasjon?

La u(x) og v(x) være 2 funksjoner av x, uv produktet av disse.
Da sier produktregelen for derivasjon at:

(1) [tex](uv)^{\prime} = u^{\prime}v + uv^{\prime}[/tex]

Du vet og at integrasjon og derivasjon er "motsatte" operasjoner:
(2) [tex]\int u(x)^{\prime}dx = u(x)[/tex]

Hvis man så integrerer likning (1) så får man:
[tex]\int(uv)^{\prime}dx = \int u^{\prime}v dx + \int u v^{\prime}dx[/tex]

Pga (2) så blir venstre siden:
[tex]uv= \int u^{\prime}v dx + \int u v^{\prime}dx\\uv- \int u^{\prime}v dx = \int u v^{\prime}dx[/tex]

Hvis du bytter sider i siste likning får du formelen for delvis integrasjon.
Hvis du bruker litt tid på å skjønne dette og så løser 5-10 oppgaver med delvis integrasjon, så kan du mer enn hvis du løser 50 oppgaver med delvis integrasjon uten å skjønne noe av det. (bare sette mekanisk inn i formelen i formelheftet)
Jeg liker måten du tenker på, men jeg vil så gjerne få en god karakter i matte..jeg jobber hardt og håper at jeg skal få det karaktere jeg fortjener.
Jeg har alldri hatt innlevering i matte og læreren skjekker ikke om jeg eller andre har ggjort oppgavene eller ikke, så når jeg spør om hjelp her,erdet bare fordi jeg er virkelig interesert i stoffet og vil lære alt mulig(ønsker det)..jeg tror jo mer man løser av oppgaver jo bedre man blir, fordi du vet ikke hvordan det blir i eksamen, og jeg er ganske sikker at jeg skal komme opp til eksamen iår,som ifjør :? derfor kan jeg si er det ikke mye tid igjen og hvis jeg ikke skjønner kaptenlen (alle) da har jeg virkelig ett problem i eksam,og det ønsker jeg ikke!
Ellers jeg tror det du sier er ganske fornuftig, og jeg vil prøve det til neste kaptele. :wink: Nå må jeg stikke...har bursdag :D imorgen og vil gjøre meg klar :P
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass

Jeg vet at det er vanskelig å skjønne matematikken, men fordelen med å lære på den måten er at når du først har lært det vil du forstå alle varianter av oppgaver også. Da trenger du ikkje å frykte å få en "ny" oppgave på eksamen fordi du skjønner hvordan ting henger sammen, derfor vil du skjønne hvordan du skal løse denne nye oppgaven.

En av de store feilene med dagens matematikkundervisning er at man kan ha med regelbok. Dette gjør at elevene tror at de ikke trenger kunne formlene fordi de står jo i boka. Det er feil. Hvis man ikke skjønner formlene hjelper det ikke om de står i boka. Hvis du derimot skjønner formlene trenger du nesten ikke huske dem, da bare vet du hvordan de ser ut eller du kan finne ut av det på eksamen.

Ta delvis integrasjon f.eks. Det er ikkje vits å kunne formelen så lenge du vet at det er produktregelen baklengs. Da er det bare å kladde de 3 linjene i innlegget mitt ovenfor og du har formelen foran deg.
kalleja
Ramanujan
Ramanujan

bare ut av ren nysgjerrighet: hva får du i 3MX når du regner 200+ oppgaver i måneden?.
russ07
Jacobi
Jacobi

kalleja wrote:bare ut av ren nysgjerrighet: hva får du i 3MX når du regner 200+ oppgaver i måneden?.
5 :? satser på 6 :wink:
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass

russ 07: Skal du studere noe som krever matematikk videre?. Fysikk, ingeniør eller kanskje matematikk?

Hvis så vil eg virkelig anbefale deg å fokusere på forståelse. Har du lov å ha med egenskrevet regelbok på prøver?, ikke fall for fristelsen. Hvis du tenker at du ikkje har bok, så må du forstå og da vil det gå så mykje bedre i lengden. Eg veit det kan høyrest skummelt ut, men eg kjenner mange som ikkje brukte regelbok når eg gikk der.

Uansett hva du velger så vil eg ønske deg lykke til med å lære matematikk, og så må du bare spørre hvis du lurer på noe.
russ07
Jacobi
Jacobi

ingentingg wrote:russ 07: Skal du studere noe som krever matematikk videre?. Fysikk, ingeniør eller kanskje matematikk?

Hvis så vil eg virkelig anbefale deg å fokusere på forståelse. Har du lov å ha med egenskrevet regelbok på prøver?, ikke fall for fristelsen. Hvis du tenker at du ikkje har bok, så må du forstå og da vil det gå så mykje bedre i lengden. Eg veit det kan høyrest skummelt ut, men eg kjenner mange som ikkje brukte regelbok når eg gikk der.

Uansett hva du velger så vil eg ønske deg lykke til med å lære matematikk, og så må du bare spørre hvis du lurer på noe.
jeg har ikke bestemet meg enda..
Det er det jeg ønsker å forstå matematikken, jeg liker å hjelpe andre i matte, jeg synes at det er kjekt, derfor prøver jeg så godt jeg kan å bli bedre i matte, liker komentarere dine og tror de vil hjelpe meg!
jeg bruker ikke regel bok på prøve,bare heldagsprøver, men jeg bruker et ark med notatene mine og noen eksampler. :wink:
LGO
Guru
Guru

ingentingg wrote:russ 07: Skal du studere noe som krever matematikk videre?. Fysikk, ingeniør eller kanskje matematikk?

Her er jeg uenig med deg. Jeg er vel den personen som har med meg desidert flest bøker på eksamen der alle hjelpemidler er tillatt, men bruker de sjeldent. De har likevel en funksjon. Det ville vært idiotisk om jeg skulle bomme på en oppgave fordi jeg fikk jernteppe på en formel. Det har skjedd, men ikke så ofte. Det er ikke regelbøkene i seg selv som er problemet, men måten mange bruker dem på. For meg er det spesielt viktig å forstå matematikken, fordi jeg utdanner meg hovedsaklig for å kunne undervise andre, og jeg er absolutt enig med deg når det gjelder fokus på å forstå matematikken.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Post Reply