Kvadratsetningen m/ vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Krisse
Cayley
Cayley

Har innlevering i matte i morgen, så det hadde vært kjempefint hvis noen kune hjelpe meg litt med denne oppgaven:

Du har gitt 2 vektorer a og b, lengde og vinkel mellom dem:

a) Gitt: Bestem lengden av c = a - 1/4 b, der a = kvadratroten av 2, b = 4 og v = 45 grader
Regn helst eksakt
(TIPS: Hva er forholdet mellom sidene i en 45 – 45 -90 ? )

b) Gitt: Bestem lengden av c= 2a+ b, der a = 3, b = 2 og v = 60 grader

Håper på raskt svar ^^
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Siden dette er en innlevering, vil jeg ikke gjøre oppgava for deg (Dessuten er det for seint, siden innleveringa er i dag... :wink: ).

Men imidlertid kan tipset være i) cosinussetningen, og selvfølgelig vanlig ii) vektorregning.

i)
generelt forteller den oss:

[tex]A^2=B^2+C^2-2\cdot B\cdot C \cdot cos(\alpha )[/tex]

der A, B og C er lengdene i en trekant og [tex]\;\alpha \;[/tex] er vinkelen
mellom B og C.

ii)

[tex]\vec c=\vec a-{1\over 4}\vec b[/tex]

[tex]|\vec c|=|\vec a-{1\over 4}\vec b|[/tex]

[tex]|\vec a|=sqrt 2\;og\;[/tex][tex]|\vec b|= 4\;og\;[/tex][tex]v=45^o[/tex]

a)
for 1. oppgava blir [tex]|\vec c|=sqrt 5\;[/tex]men tar forbehold, pga regna den kjapt.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Krisse
Cayley
Cayley

Hihi, jeg slapp å levere inn ^^ Men prøvde meg på oppgaven, og da sa læreren at jeg ikke skulle bruke cosinussetningen på vanlig måte, altså bare å sette inn, men ta a og b i parantes opphøyd i annen, slik man på et eller annet vis måtte sette inn vinkelen, men ikke ved a i annen og b i annen fordi vinkelen mellom a og a er null...logisk i grunn...men da ble det bare tull. Det gjør ikke noe hvis du gjør oppgaven for meg assa :P
Post Reply