Lengder i formlike figurer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
elli
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 246
Registrert: 24/10-2006 14:31

Kan noen hjelpe meg med følgende opg.?

På et horisontalt underlag stå 2 flaggstenger ved siden av hverandre. Den ene stangen er 20 m høy, den andre er 10 m høy. Vi binder hver flaggsnor til foten av den andre flaggstangen slik at begge snorene blir stramme. Hvor høyt oppe krysser snorene hverandre?

Forhånd takk.
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

I og med at dei er formlike, kan du vel berre putte inn verdiar i trekanten som f.eks. høgda på trekanten. Om du set den til 5 meter i den lille trekanten (forventar at du har skissert opp problemet og fått to trekantar som er i kontakt med kvarandre?) så set du den til 5*2 = 10 meter i den store trekanten. Deretter har du vel nok verdiar til å rekne ut høgda i den siste trekanten, ved hjelp av tangens osv på casio. Mas om du treng meir hjelp, eg har berre ikkje tid til å sitje meg ned no, fysikklekse ventar =/
elli
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 246
Registrert: 24/10-2006 14:31

Dette er en oppgave som vi ikke skal regne ut ved hjelp av sin/cos/tan. Kapittelet om sin/cos/tan kommer ETTER dette kapittelet vi har nå. derfor har vi ikke lært det ennå..
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

elli skrev:Kan noen hjelpe meg med følgende opg.?

På et horisontalt underlag stå 2 flaggstenger ved siden av hverandre. Den ene stangen er 20 m høy, den andre er 10 m høy. Vi binder hver flaggsnor til foten av den andre flaggstangen slik at begge snorene blir stramme. Hvor høyt oppe krysser snorene hverandre?

Forhånd takk.
Plasser den høyeste flaggstanga i origo, slik at den strekker seg opp til y=20, og den andre i en avstand [tex]a[/tex] i fra den første stanga. Denne har da posisjon (a,0), og med høyde 10.

Stigningstall:
Fra høyeste » bunn laveste: (0,20) til (a,0) [tex]\Rightarrow d_1 = \frac {-20}{a}[/tex]
Den andre: (0,0) til (a,10) [tex]\Rightarrow d_2 = \frac {10}{a}[/tex]

Dette gir oss to likninger for de to rette linjene:
[tex]l_1:\ y - 20 = \frac {-20}{a}x[/tex]
[tex]l_2:\ y - 0 = \frac {10}{a}x \Rightarrow x = \frac {y\cdot a}{10}[/tex]

Vi ønsker å finne y-koordinaten:

[tex]y - 20 = \frac {-20}{a}(\frac {y\cdot a}{10})[/tex]

[tex]y - 20 = \frac {-20y}{10}[/tex]

[tex]10y - 200 = -20y[/tex]
[tex]30y = 200[/tex]
[tex]y = \frac {200}{30} = \frac {20}{3}[/tex]

Hilsen Magnus.
Doffen
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 22/05-2005 22:25

http://sinus1t.cappelen.no/binfil/downl ... ?did=12932

På den siste siden er løsningen på oppgaven 8-)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Ja, ser de har brukt formlikhetsegenskaper her. Tenkte på det, men syntes det var enklere å bare regne det «rett fram»
Svar