matematikk prosjekter?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Giuseppe
Cayley
Cayley

Hei! Jeg går i 1. klasse på videregående. Som sikkert mange av dere og har oppdaget, er det ofte prosjekter i norsk, engelsk, samfunnsfag osv, men aldri i matte. Hvertfall ikke for oss. Så det jeg lurer på er om noen har hatt eller pleier å ha matte prosjekter. =P

Jo, en annen ting jeg lurte på... Karakterene mine falt til jul, hvis jeg sammenligninger med de jeg hadde, når jeg gikk ut av 10. Så til alle i 2. og 3... Er det normalt, har det skjedd med deg og vennene deres?

Takk på forhånd! :)

Giuseppe ^^
sEirik
Guru
Guru

Det er vel ikke lagt opp til at vi skal ha noe prosjektarbeid i matta på videregående, men det synes jeg vi burde hatt.
Og ja, det er nok normalt at karakterene faller fra ungdomsskolen til videregående, på videregående må du stå på og jobbe for å beholde karakterene du fikk på ungdomsskolen.
Magnus
Guru
Guru

I grunn ikke helt. Ofte får folk greie karakterer på GK, fordi de lever litt på det som ble lært på VGS (er jo mye rep.). Derimot når det går over på 2MX faller folk betraktelig.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Enig, fra 10. klasse til 1MX/1MY (vgs) er ikke spranget særlig stort. MEN når 2MX banker på døra - faller en del fra (litt vanskeligere begrep involveres da).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Giuseppe
Cayley
Cayley

Ok! Jeg hadde et snitt på 5.3 når jeg gikk ut av ungdomsskolen. I matematikk hadde jeg en 5'er, men nå på 1T, fikk jeg en sterk 4'er :( Snittet mitt ble bare 4.4. :'( Men nå etter jul har jeg skjerpet meg mye og, jeg har bare fått 5'ere og 6'ere ;) Nå den 13. har vi en matte prøve, den skal jeg garantert få en 5'er på ;P

Men slik det er nå, har ikke vi 1M, pga av kunnskapsløte. Vi har 1T (teori) eller 1P (praktisk). I andre klasse skal vi velge 1R (realfag) eller 1S (samfunnsfag). 1R tilsvarer 1MX og 1S tilsvarer 1MZ, hvis jeg ikke husker feil! Det jeg lurer på er om det er noen som kan fortelle meg litt om hva slags matematikk dere har i 1MX. :P

Takk på forhånd :P

Giuseppe ^^
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kalleja
Ramanujan
Ramanujan

hvis du kommer deg igjennom 2MX er 3MX easy peasy. :)
TurboN
Cauchy
Cauchy

Og da er all ingeniørmatte easy peasy
Giuseppe
Cayley
Cayley

Ok! Takk for gode svar gutta ;)
kalleja
Ramanujan
Ramanujan

TurboN wrote:Og da er all ingeniørmatte easy peasy
jaha :P ?
Cauchy
Guru
Guru

Mener du da matematikken på ingeniør-studiet, eller også sivil-ingeniørstudiet?
Post Reply