Hvem her ser på Numb3rs?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

http://www.imdb.com/title/tt0433309/

Numb3rs er en serie fra USA som i hovedsak handler om to brødre. Den ene er en FBI agent, og den andre er matematikk professor i anvendt matematikk. Mattematikeren hjelper til å løse krimsaker ved å bruke matematikken i mange forskjellige former.

Syns den tar for seg mange spennende temaer, både innenfor matematikk og krimsaker. Digger denne serien, tom. dama liker den ! ;)

Anbefaler den til alle, uansett ens forhold til tall og tallære
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

TurboN skrev:http://www.imdb.com/title/tt0433309/
Numb3rs er en serie fra USA som i hovedsak handler om to brødre. Den ene er en FBI agent, og den andre er matematikk professor i anvendt matematikk. Mattematikeren hjelper til å løse krimsaker ved å bruke matematikken i mange forskjellige former.
Syns den tar for seg mange spennende temaer, både innenfor matematikk og krimsaker. Digger denne serien, tom. dama liker den ! ;)
Anbefaler den til alle, uansett ens forhold til tall og tallære
Enig, den serien er kul og annerledes. Følger med på den hver torsdag ja, selv CSI (som går samtidig) må vike. Kanskje folk generelt forstår hvilken nytte matematikk kan ha i samfunnet vårt. Dog settes dette ørlite på spissen i serien (film er jo film), men hvem har vel vondt av det?
Samboeren min, som forøvrig ikke like tall, følger også med på serien..

:P
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

høres bra ut, hvilken episode er den kommet til?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

kalleja skrev:høres bra ut, hvilken episode er den kommet til?
Trolig first season - episode 10/13.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Har sett litt på det - føler ikke meg helt grepet. Synes også det er litt ensformig... Men selvfølgelig; numb3rs > CSI.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Har ikke tilgang til TV her jeg bor, men har fikk DVD-settet til sesong 1 i bursdagsgave. Jeg synes konseptet er fantastisk spennende, og jeg har sett et par av episodene mer enn 1 gang. Hva jeg synes er enda mer spennende er at all matematikk bak showet er brakt på banen og kvalitetskontrollert av professorer ved Caltech, og at de teknikkene som er brukt i showet faktisk har blitt tatt i bruk for å løse tidligere (kriminal)saker. (Som kan sees hvis du tar en titt på episode breakdown på wikipedia.) Synd ikke alle skjønner at matematikken på showet ikke er så far fetched som den kan synes å være, og gir matematikken respekt for å være det kraftige verktøyet det er. :)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Ser på Numb3rs når mulig. Helt genialt program. Leste en anmeldelse av det her om dagen hvor det største 'problemet' var at matematikken var 'usaklig' og 'selfølgelig aldri ville virket på ordentlig', men at programmet ellers var spennende. Litt synd at folk ikke forstår hvilke muligheter man faktisk har med matematikk.
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Er kult når man møter på noe man selv har gjort i praksis, f.eks. å bruke wavelets på bilder for å finne "gjemte" detaljer som vanskelig kan ses ved det blotte øye.

Visste dere at når leger skal bestemme forkalkninger ved et mammografi bilde så bruker de det blotte øyet? De klarer ikke å se de minste forkalkningene. Men hvis vi kjører et bilde i f.eks. jpeg format gjennom fourier / wavelets transformasjon kan vi belyse områder som skiller seg ut i bilde og faktisk være med på å påpeke forkalkninger! Det er ikke noe stress å lage et slikt program heller, de fleste med grunnleggende forståelse for programmering og mattematikk kan klare dette. Skjønner bare ikke hvorfor sykehusene ikke tar det i bruk
Steinur
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 18/05-2006 15:10
Sted: Oslo

hvor får man sett dette da :?:
Onkel
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 26/11-2006 20:45
Sted: Kristiansand

Hver torsdag klokka 22:40 på tv2.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Steinur skrev:hvor får man sett dette da :?:
Som nevnt på torsdag på TV2 kl 22.40, men serien går forøvrig som reprise på TV2 Zebra på lørdag kveld (så den i dag).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nukleon
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 28/02-2007 13:24

Det er kanskje en idé å se litt kritisk på all matematikken og kanskje ikke ta alt for god fisk med en gang. Husker i hvert fall spesielt den episoden der Rieman-integralet ble direkte knyttet opp til å kunne bryte alle former for sperringer på internett. Syes personlig det blir litt søkt, selv om integralet kan sees på som en sum av primtallsbrøker.
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Hvor mye kan du om de forkskjellige krypteringene på nettet da ? :)

Det var da ikke Riemann integralet, det var metoden for å finne ut alle primtallsfaktorer av en nøkkel. Primtall er en stor del i kryptering
Shantel
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 01/10-2004 14:40

I det kurset jeg tok om kryptologi brukte vi aldri Riemann integralet for å finne primtallsfaktorer, så tviler på det kan ha vært det.
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Shantel skrev:I det kurset jeg tok om kryptologi brukte vi aldri Riemann integralet for å finne primtallsfaktorer, så tviler på det kan ha vært det.
I episoden som det snakkes om her så var det ikke Riemann-integralet det var snakk om, men Riemanns Zeta-funksjon.

Og jeg tviler sterkt på at dette kommer til å bli en del av et kurs i kryptografi med det første. Funksjonen må jo først bevises, noe som er en av "Millenium Problems"
Svar