heisann! jeg lurte om noen der ute kunne hjelpe meg med å finne nullpunkter, toppunkt og bunnpunk på denne funksjonen. ved hjelp av kalkulator klarer jeg å se at den ikke har noe bunnpunkt. hvordan skal jeg gå fram?
f(x) = 4 * sin x/2
funksjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Denne saken her har både toppunkter og bunnpunkter, siden det er en helt vanlig sinuskurve. Vær forsiktig ved bruk av kalkulator til funksjonsanalyse. Du har nok ikke brukt rette vindusinnstillinger, og dermed ikke sett hele grafen.
Det du bruker er:
Sin(x) = 0 for x = k [symbol:pi] (der k er et vilkårlig heltall)
Sin(x) = -1, og er dermed ved sitt minimum, for x = 3[symbol:pi]/2 + 2k[symbol:pi]
Sin(x) = 1, og er dermed ved sitt maksimum, for x = [symbol:pi]/2 + 2k[symbol:pi]
Kan du nå se hvordan du løser din oppgave?
Det du bruker er:
Sin(x) = 0 for x = k [symbol:pi] (der k er et vilkårlig heltall)
Sin(x) = -1, og er dermed ved sitt minimum, for x = 3[symbol:pi]/2 + 2k[symbol:pi]
Sin(x) = 1, og er dermed ved sitt maksimum, for x = [symbol:pi]/2 + 2k[symbol:pi]
Kan du nå se hvordan du løser din oppgave?
Det er en ting jeg lurer på , hvis x element i <0,2(pi)> , og funksjonen er F(x)=0 når x = 0 og x = 2(pi). Regnes dette som innenfor definisjonsområdet? Eller har ikke funksjonen noen nullpunkter? fordi på fasiten så står det ingenting om noen nullpunkter.