Matematikk X vs. Kjemi

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Glad jeg valgte Matte X da :) Men det er så få som velger det på min skole at det er tvilsomt det blir noe av det :(

Matte R, Fysikk, Kjemi og Matte X blir nok heavy.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg ser lyst på innføringen av matematikk X. Jeg går selv sisteåret på en internasjonal videregående skole nå, der mattefaget inkluderer emnene i matte X. For lærevillige studenter som søker seg videre til rene matematiske studier er matematiske beviser som induksjon og kontradiksjon viktig å ha med seg, og all annen "kreativ matematikk," som ikke bare innebærer tidligere nevnte "plug & chug." Jeg er egentlig forundret over at det ikke har kommet inn i norsk skole før nå. Mattepensumet her inkluderer løsninger på førsteordens differensiallikninger, generelle serier og rekker, inkludert rekker med variable koeffisienter, konvergenstesting og taylor-polynomer. Det går gjennom komplekse tall, og en del grunnleggende tallteori, som kongruensregning, divisibilitetstesting og diofantiske likninger. Det dykkes så vidt inn i noe diskret matematikk (grafteori), teori om kropper og grupper og drøfter vektorer, matriser og tredimensjonal geometri. Disse kursene har kjørt i mange år, og flere generasjoner med videregående studenter har lagt dem bak seg, uten at det har vært et problem. Det er absolutt på tide å få mer "spennende" og "matnyttig" matematikk inn i norsk videregående skole, for de elever som ønsker seg videre i realfaglig retning. Jeg håper kunnskapsløftet hjelper i så måte.

Jeg synes forsåvidt det er ganske morsomt at en del av kompetansemålene i matematikk X er å "gjøre rede for og presentere hovedtrekk i de komplekse tallenes historie fra renessansen til Caspar Wessel." (Det er ikke å si at det ikke er lurt! Forresten, nasjonalismen som ligger bak er i grunnen dårlig skjult. ;) ) Jeg viser til følgende:

Bilde
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Virker som forskjellen på norske skoler og den du går på er enorm... Er det en helt vanlig skole i Wales, eller er det en spesialskole for spesielt gode?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Er vel i store trekk det samme som å gå på IB i Norge.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Omtrentlig. Etter det jeg vet tilbys dessverre ikke "Further Math"-kurset på norske IB-skoler. Skolen jeg går på er en internasjonal videregående skole i United World College-stiftelsen, og er ikke tilknyttet det britiske utdanningssystemet.
Ariane
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 19/12-2006 13:36

Sitter selv å spekulerer i hva jeg skal studere til høsten, neimmen ikke like lett alltid.

Men når det står mellom valget matte og kjemi, og jeg forstår det slik at det mattefaget du lurte på å ta var tilleggsmate, ville jeg valgt kjemi.
Det lages flere og flere spesielle krav for å komme inn på høyere studier.
Med tanke på kunnskapsløftet kommer nok opptakskravene for høyere utdanning å endre seg. Dagens krav gir likevel en pekepinne på hvordan kravene kommer til å være.

MEROD = Generell studiekompetanse (GENS) og:
2MX/2MY/3MZ og 2FY og 3KJ.
Kreves for å komme inn på medisin, ondotonologi, farmasi

VETE
2MX/2MY/3MZ og 3KJ.
Kjemi kreves - i dag - ikke for å komme inn på veterinær

ALMLÆR = Generell studiekompetanse (GENS) og:
Minst karakteren 3 i matematikk og norsk (som gjennomsnitt av middelverdiene i hovedmål, sidemål og muntlig) og minst 35 skolepoeng.
Fordi som ønsker å gå allmennlærer

Husk at dersom du ikke tar kjemi, men får lyst til å bli lege trenger en ikke tvile, da snittet for å komma inn på studiet er så høyt at mange må ta et årsstudium for å samle poeng. Da kan en jo ta kjemi og biologi på videregående stadiet i tillegg.

Lykke til med valget!
mariush
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 22/12-2004 20:06

Nå går fristen for å velge snart ut.

Kan man gå opp i kjemi som privatist?

Edit: Ganske surrete at udir ikke klarer å holde orden på sidene sine, spesiellt nå som det snart er frist for å bestemme seg, og mange sikkert er i tvil om hva de skal velge.
Ariane
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 19/12-2006 13:36

Ja, jeg gikk selv opp i 2KJ til jul. Det en må huske på er å melde seg opp. For eksamen før jul er vel fristen i oktober en gang og få å gå opp i sommerhalvåret er fristen i januar. Det koste 350 kroner eller noe slikt i eksamensavgift - velger en å ikke ta eksamenen har ikke dette andre følger enn at di mister disse pengene.

OBS: VETE 2MX/2MY/3MZ og 3KJ. også her kreves det kjemi, her skrev jeg noe annet.
mariush
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 22/12-2004 20:06

Ariane skrev:Ja, jeg gikk selv opp i 2KJ til jul. Det en må huske på er å melde seg opp. For eksamen før jul er vel fristen i oktober en gang og få å gå opp i sommerhalvåret er fristen i januar. Det koste 350 kroner eller noe slikt i eksamensavgift - velger en å ikke ta eksamenen har ikke dette andre følger enn at di mister disse pengene.

OBS: VETE 2MX/2MY/3MZ og 3KJ. også her kreves det kjemi, her skrev jeg noe annet.
Å ja.
Så man får ingen ekstrapoeng for å ta et ekstra fag som privatist?
Ariane
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 19/12-2006 13:36

En for samme poengene som om en hadde tatt de på videregående. Men jeg lurer på om det er en aldergrense på dette. Synes å ha hørt noe slikt.
mariush
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 22/12-2004 20:06

Ariane skrev:En for samme poengene som om en hadde tatt de på videregående. Men jeg lurer på om det er en aldergrense på dette. Synes å ha hørt noe slikt.
Så hvis man går opp som privatist i kjemi, uten å ha valgt faget, vil man fortsatt få poeng for dette?

Takk for svar:)

Bare for ordensskyld, hva mente du med:
Det koster 350 kroner eller noe slikt i eksamensavgift - velger en å ikke ta eksamenen har ikke dette andre følger enn at di mister disse pengene.
?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Jeg tar 3MX som privatist nå til våren.
Får både fordypningspoeng og fritimer :)
mariush
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 22/12-2004 20:06

sEirik skrev:Jeg tar 3MX som privatist nå til våren.
Får både fordypningspoeng og fritimer :)
Står det respekt av, er ikke det tøft?

Kan man gå opp som privatist i så mange fag man har råd til/vil?
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Å huffameg nå gav dere meg en dårlig magefølelse....

Har selv valgt Matematikk R1, Matematikk X, Fysikk og Nærlingslivsøkonomi (eller tidl. Samfunnslære om Nærsløk. blir undervist i samtidig som Fysikk) til neste år, X for å slippe 4 valgfag på 5 timer hver, med andre ord jeg får tre timer mer fri.

Ser på mye i pensum og ting på siden her, har ikke den fjerneste anelse om hva noe av det er, så kan vel egentlig ikke si så mye selv. Er det virkelig så ille, har de endret pensum SÅ mye i Kunnskapsløftet? Jeg mener, hvis ingen forstår noe av det hvordan er det da mulig å oppnå en bra karakter?

Har selv gått og småsnust på en Ingeniørutdanning, men siden det vel krever viss forståelse for diverse matematikk blir vel det å jobbe ræva av seg? Blir litt kjipt med tanke på innsats i andre fag da.. :?
Ariane
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 19/12-2006 13:36

1. Jeg har meldt meg opp til 2MX og 3MX til våren. Begynte å lese på 3MX sist helg - så jeg går ikke for noe annet en stå, om jeg skulle velge å ta eksamenen. Dersom jeg ikke møter opp mister jeg eksamensavgifta, men ikke noe mer enn det.

2. Andre året på allment er kjent som å være det hardeste. Kombinasjon av at en begynner å ble litt lei, ofte har en mange fag for å slippe endel timer tredje året. Ved å velge realfag som studieretningsfag ligger det mye arbeid. En kan ikke nødvendigvis kun lese seg til gode karakterer i slike fag. Tredje året er det mange som velger vekk fysikk, da dette ikke kreves til noen studier så vidt jeg vet og fordi det er vanskelig. Kan dere dette? Eller blir det låst inn et studieprogram?

Litt vanskelige for meg å gi deg de beste rådene fordi jeg kjenner ikke godt nok til kunnskapsløftet og hvilke timer du kan velge mellom. Gikk inn på cappelen sine sider å leste litt om bøkene dere kommer til å bruke.

Matematikk R1
Grunnbok i matematikk for Vg2. Studiespesialiserende program
Boka bygger på Sinus 1T og er tilpasset elever i Vg2 på programområdet for realfag og andre elever som vil ha spesiell studiekompetanse. Den er også aktuell for elever som vil studere økonomi.

Matematikk X
Studiespesialiserende programBoka er skrevet etter læreplanen for kurset matematikk X. Det er et tilleggskurs for elever som tar kurset R1 i Vg2.

Leser videre at det er slutt med fordypning poeng nå får en 0,5 poeng for hvert realfag matte R og fysikk vg3 gir 1 poeng.

http://www.utdanningsdirektoratet.no/te ... px?id=2271

er det slik at du må velge et av programmene i tabellen på denne siden?
da ville jeg valgt alternativ 1. Det vil bli et hardt år, men en slipper fysikk tredje året. Mange jeg kjenner droppet fysikk tredje året, dette fordi at 3FY ikke krevdes noen plass, og fordi det er vanskelig.
Svar