Flere sannsynlighetsoppgaver...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hallo!

Jeg har noen flere sannsynlighetsoppgaver som jeg står fast på. Det jeg faktisk kun mangler, er fasiten. Derfor er jeg litt usikker på om det jeg har gjort, er riktig.

1. På et skogsfelt skal vi sette ut granplanter som skal bli til juletrær. Sannsynligheten for at en plante vokser opp, setter vi til 0,80. Vi ser på tre granplanter som vi har satt ut.

a) Hva er sannsynligheten for at alle de tre plantene vokser opp?

Det jeg gjorde her, var å bruke binomisk sannsynlighetsformelen.
Jeg fikk:

P(3 planter vokser opp) = 1(binomisk koeffisient) *0,80^3 * 0,20^0 som ga... [symbol:tilnaermet] 0,512=51,2%

b) Hva er sannsynligheten for at minst en av plantene vokser opp?

Her brukte jeg omskrivingen av minst en. Den er som følger:

P(minst èn) = 1 - P(ingen)

P(minst èn vokser) = 1 - P(ingen vokser)
= 1- 0,008(sannsynligheten for at ingen vokser, 0,20^3) = 0,992 = 99,2%

Jeg er ikke sikke på metoden som blir brukt her, og derfor håper jeg noen tar seg litt tid til å vise fremgangsmåten. Det hadde vært greit hvis jeg får vite om jeg har gjort riktig. :)

Er svært takknemlig for all hjelp og alle innlegg som kommer inn! :P
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Toppris
Maskinmester
Maskinmester

Genius-Boy wrote:Hallo!

Jeg har noen flere sannsynlighetsoppgaver som jeg står fast på. Det jeg faktisk kun mangler, er fasiten. Derfor er jeg litt usikker på om det jeg har gjort, er riktig.

1. På et skogsfelt skal vi sette ut granplanter som skal bli til juletrær. Sannsynligheten for at en plante vokser opp, setter vi til 0,80. Vi ser på tre granplanter som vi har satt ut.

a) Hva er sannsynligheten for at alle de tre plantene vokser opp?

Det jeg gjorde her, var å bruke binomisk sannsynlighetsformelen.
Jeg fikk:

P(3 planter vokser opp) = 1(binomisk koeffisient) *0,80^3 * 0,20^0 som ga... [symbol:tilnaermet] 0,512=51,2%

b) Hva er sannsynligheten for at minst en av plantene vokser opp?

Her brukte jeg omskrivingen av minst en. Den er som følger:

P(minst èn) = 1 - P(ingen)

P(minst èn vokser) = 1 - P(ingen vokser)
= 1- 0,008(sannsynligheten for at ingen vokser, 0,20^3) = 0,992 = 99,2%

Jeg er ikke sikke på metoden som blir brukt her, og derfor håper jeg noen tar seg litt tid til å vise fremgangsmåten. Det hadde vært greit hvis jeg får vite om jeg har gjort riktig. :)

Er svært takknemlig for all hjelp og alle innlegg som kommer inn! :P
Ser fint ut dette også. Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for innleveringen din:)
Post Reply