Parabler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ceckri
Cayley
Cayley
Posts: 79
Joined: 14/03-2007 18:36

Funksjonen f er gitt ved f(x)=-x^2+5x-4.
1.Bestemm toppunkt og tegn grafen til f.
2.Hva er verdimengden til f?
3.finn skjæringspunktene med g(x)=-2x+6
4.regn ut hvor grafene til f skjærer aksene.

Hvordan gjør jeg det? Lærebokas eks. hjelper ikke, de bare forvirrer meg. :?
Homer
Cayley
Cayley
Posts: 55
Joined: 15/03-2007 10:15
Location: Bergen

ceckri wrote:Funksjonen f er gitt ved f(x)=-x^2+5x-4.
1.Bestemm toppunkt og tegn grafen til f.
2.Hva er verdimengden til f?
3.finn skjæringspunktene med g(x)=-2x+6
4.regn ut hvor grafene til f skjærer aksene.

Hvordan gjør jeg det? Lærebokas eks. hjelper ikke, de bare forvirrer meg. :?
1. Deriver den, og se når den deriverte er 0
2. Se hvor toppunktet er, og finn største verdi. Verdimengden er da den, pluss alle verdier som er mindre
3. Løs ligningen -x^2+5x-4=-2x+6
4. Sett x lik 0 for å se skjæring med y-aksen, og y lik 0 for å se skjæring med x-aksen
1+1=2!
ceckri
Cayley
Cayley
Posts: 79
Joined: 14/03-2007 18:36

Homer wrote:
ceckri wrote:Funksjonen f er gitt ved f(x)=-x^2+5x-4.
1.Bestemm toppunkt og tegn grafen til f.
2.Hva er verdimengden til f?
3.finn skjæringspunktene med g(x)=-2x+6
4.regn ut hvor grafene til f skjærer aksene.

Hvordan gjør jeg det? Lærebokas eks. hjelper ikke, de bare forvirrer meg. :?
1. Deriver den, og se når den deriverte er 0
2. Se hvor toppunktet er, og finn største verdi. Verdimengden er da den, pluss alle verdier som er mindre
3. Løs ligningen -x^2+5x-4=-2x+6
4. Sett x lik 0 for å se skjæring med y-aksen, og y lik 0 for å se skjæring med x-aksen
Kan du forklare litt bedre hva man gjør og hva er å deriver?
Homer
Cayley
Cayley
Posts: 55
Joined: 15/03-2007 10:15
Location: Bergen

Du har ikke lært derivasjon nei. Da finner du x-koordinaten til bunnpunktet ved¨å regne ut -b/2a. a er koefisienten foran andregadsleddet og b er koefisienten foran førstegradsleddet
1+1=2!
ceckri
Cayley
Cayley
Posts: 79
Joined: 14/03-2007 18:36

Homer wrote:Du har ikke lært derivasjon nei. Da finner du x-koordinaten til bunnpunktet ved¨å regne ut -b/2a.
Og det vil si?
Homer
Cayley
Cayley
Posts: 55
Joined: 15/03-2007 10:15
Location: Bergen

For å finne x-koordinaten til andregradsligningen ax^2+bx+c=0 regner du ut -b/2a. For å finne y-koordinaten setter du bare inn denne verdien for x i funksjonen og ser hva y blir
1+1=2!
zell
Guru
Guru
Posts: 1777
Joined: 09/02-2007 15:46
Location: Trondheim

I og med at det er en parabel, så vil jo grafen ha to x-koordinater, noe som tilsier at den fremgangsmåten er flawed. :p
Homer
Cayley
Cayley
Posts: 55
Joined: 15/03-2007 10:15
Location: Bergen

zell wrote:I og med at det er en parabel, så vil jo grafen ha to x-koordinater, noe som tilsier at den fremgangsmåten er flawed. :p
2 x-koordinater til topp eller bunnpunkt? Den har bare ett topp/bunnpunkt da
1+1=2!
zell
Guru
Guru
Posts: 1777
Joined: 09/02-2007 15:46
Location: Trondheim

Ah, det var det som var spørsmålet.. Tenkte det var snakk om skjæringspunkter.. My mistake!
ceckri
Cayley
Cayley
Posts: 79
Joined: 14/03-2007 18:36

Homer wrote:Du har ikke lært derivasjon nei. Da finner du x-koordinaten til bunnpunktet ved¨å regne ut -b/2a. a er koefisienten foran andregadsleddet og b er koefisienten foran førstegradsleddet
Vil det si at jeg skal bruke andregradslikningen? I så fall blir x=1 eller x=4. Men da jeg prøvde med derivasjon, klarte jeg å miste sporet. Kom frem til at det ble -2x+5-0. Så vet du formelen jeg skal følge eller er jeg på rett spor og skal bare følge det videre? :?
Post Reply