hei, jeg har løst en oppgave, men er usikker på om det er riktig, jeg har ingen fasit på denne oppgaven. så trenger litt hjelp.
Dersom vi kaster en tegnestift opp i lufta, kan den lande med spissen opp eller ned. sannsynligheten for at en bestemt tegnestift lander med tegnestiften opp er 0.54
A)hva er sannsynligheten for at denne tegnestiften lander med spissen ned? svar: 0,46
B)vi kaster tegnestiften tre ganger.
1) hva er sannsynligheten for at den lander med spissen opp alle tre gangene? svar: 0,54^3
2) hva er sannsynligheten for at den lander med spissen ned minst en gang? svar: 1-0,54^3
C)vi kaster tegnestiften to ganger
hva er sannsynligheten for at vi får et kast med spissen opp og et kast md spissen ned? svar: 2•(0,54•0,46)
jeg har skrevet ned svaret, kan dere vær så snill å skjekke om dette er riktig, tusen takk på forhånd
Rette!
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
oki tusen takk for at du skjekket den, men er du helt sikker, fordi min ekstra matte lærer på blindern som jeg møter hver torsdag, har faktigst hjulpet meg med denne oppgaven, og han får helt andre svar. mens jeg er uenig.. det som jeg sendte her er etter min regning, men etter hans regning ser det slik ut på oppgave B) 2) 3(0,54•0,54•0,46) + 3(0,54•0,46•0,46) + (0,46^3)arildno wrote:Alt rett!
De to svarene er like, den ene er utregnet vha Binomisk fordeling og siste med "sunn fornuft":I<3D&G wrote:oki tusen takk for at du skjekket den, men er du helt sikker, fordi min ekstra matte lærer på blindern som jeg møter hver torsdag, har faktigst hjulpet meg med denne oppgaven, og han får helt andre svar. mens jeg er uenig.. det som jeg sendte her er etter min regning, men etter hans regning ser det slik ut på oppgave B) 2) 3(0,54•0,54•0,46) + 3(0,54•0,46•0,46) + (0,46^3)arildno wrote:Alt rett!
2 opp og 1 ned på tre måter + 1 opp og 2 ned på tre måter og alle ned.
[tex]P(minst\;1\;ned)=0,84254[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]