En bil kjører med farten (v) målt i kilometer per time. utslippet av karbondioksid målt i gram per kilometer er da gitt ved formelen:
c(v)=0,045v^2 - 6,75v+393
a) tegn grafen til c på lommeregneren når farten er mellom 0 km/h og 120 km/h. du kaller variablen v for x når du taster inn dette uttrykket.
Jeg har tasta inn det men får ikke noen tegning? hva slaks formel skal jeg taste inn?
b) hvor stort er utslippet per kilometer når farten er 50 km/h?
funksjoner i matte teoretisk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Først skriver du inn funksjonen i Graph programmet til kalkulatoren:
der det står Y1= skriver du [tex]0.045x^2-6.75x+393[/tex]
Jeg tipper at grunnen til at du ikke ser grafen er at du ikke har stor nok verdi for y. At du skal tegne grafen for farten 0-120km/h betyr at du må sette Xmin til 0 og Xmax til 120
Ymin kan du sette til 0 og Ymax til 1000. En god måte å vite hva slags verider for y du skal bruke er å lage en tabell, dette har kalkulatoren en egen funksjon for.
For å finne ut hvor stort utslippet er når farten er 50km/h setter du bare inn 50 der det i funksjonen står x og regner ut.
der det står Y1= skriver du [tex]0.045x^2-6.75x+393[/tex]
Jeg tipper at grunnen til at du ikke ser grafen er at du ikke har stor nok verdi for y. At du skal tegne grafen for farten 0-120km/h betyr at du må sette Xmin til 0 og Xmax til 120
Ymin kan du sette til 0 og Ymax til 1000. En god måte å vite hva slags verider for y du skal bruke er å lage en tabell, dette har kalkulatoren en egen funksjon for.
For å finne ut hvor stort utslippet er når farten er 50km/h setter du bare inn 50 der det i funksjonen står x og regner ut.
Formelen er lik den du oppgir i oppgaven.
Det er vel heller noe med view-window (hvis du bruker casio) du må stille inn.
På x-aksen skal du se alle verdier mellom 0 og 120, og på y-aksen må du ganske høye verdier (fordi du har konstanten på + 393). Velg y-aksen til å gå fra 0 til 1000. Da tenker jeg du vil se grafen!
Edit:
Andre gang på kort tid at noen svarer mens jeg svarer!
Det er vel heller noe med view-window (hvis du bruker casio) du må stille inn.
På x-aksen skal du se alle verdier mellom 0 og 120, og på y-aksen må du ganske høye verdier (fordi du har konstanten på + 393). Velg y-aksen til å gå fra 0 til 1000. Da tenker jeg du vil se grafen!

Edit:
Andre gang på kort tid at noen svarer mens jeg svarer!

An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Det er for alle x.
Du har funksjonen:
[tex]f(x) = 0.045x^2 - 6.75x + 393[/tex]
Og når du setter inn x = 50 har du
[tex]f(50)\;=\; 0.045(50)^2 - 6.75(50) + 393[/tex]
[tex]f(50) \;=\; 112.5 - 337.5 + 393 \;=\; 168[/tex]
Edit:
Ups! Liten slurveleif!
Du har funksjonen:
[tex]f(x) = 0.045x^2 - 6.75x + 393[/tex]
Og når du setter inn x = 50 har du
[tex]f(50)\;=\; 0.045(50)^2 - 6.75(50) + 393[/tex]
[tex]f(50) \;=\; 112.5 - 337.5 + 393 \;=\; 168[/tex]
Edit:
Ups! Liten slurveleif!

Last edited by Markonan on 19/03-2007 21:39, edited 1 time in total.
Lao Tzu
Lao Tzu
Stemmer, så bruker du bare Gsolve, og trykker på ISCT (I hvertfall på casio)mattegirl wrote:hvis man skal finne ut hvor stor farten er når utslippet er 200g/km . på kalkolatoren , skal man ikke bare taste inn 200 på y-kalk?
Alternativt kan du gjøre det ved å sette [tex]f(x)=200[/tex] og regne ut ved hjelp av abc-formelen.
Da skjønner jeg ikke helt hva du gjør feil... Du er helt sikker på at du har stilt inn x fra 0 til 120 og y fra 0 til 1000 ?Jeg får heller ikke opp grafen på kalkulatoren, og jeg har stilt inn på 0 og 1000 :S
takk folkens. fante det ut før dere
men dere?
ved hvilken fart er utslippet lavest mulig og hvor stor er utslippey da?? da trykker man bare min?? (bunnpunkt)?
hvor mange kilogram karbondioksid slipper vi ut når vi kjører fra bergen til oslo i 75km/h med denne bilen. sett av standaren til 500km
bilen bruker 0,8 l bensin per mil. en liter bensin veier omtrent 0, kg. hvor mange kilogram bensin bruker bilen fra bergen til oslo? hvordan kan du forklare at utslippet veier mer enn forbruket av bensin??
noen som greier å løse disse oppgavene? kan gjøre det på calk men må skrive hvordan man har gjort det liksom..

ved hvilken fart er utslippet lavest mulig og hvor stor er utslippey da?? da trykker man bare min?? (bunnpunkt)?
hvor mange kilogram karbondioksid slipper vi ut når vi kjører fra bergen til oslo i 75km/h med denne bilen. sett av standaren til 500km
bilen bruker 0,8 l bensin per mil. en liter bensin veier omtrent 0, kg. hvor mange kilogram bensin bruker bilen fra bergen til oslo? hvordan kan du forklare at utslippet veier mer enn forbruket av bensin??
noen som greier å løse disse oppgavene? kan gjøre det på calk men må skrive hvordan man har gjort det liksom..
Chepe:
Var ikke til deg jeg skrev den posten. Det fungerer vel like godt, bare man finner punktet?
flodhest:
Du går inn på graph og skriver inn funksjonen på Y1. Velg draw.
Når kalkisen er ferdig med å tenke, trykker du F3 (eller V-Window),
som skal ligge rett under skjermen (i hvert fall gjør den det på min).
Da kommer du til View Window. Her kan du velge både X og Y sin min og maks, i tillegg til skalaen på aksene. Jeg valgte 0, 120, 10, 0, 1000, 100.
Da skal du få en fin graf!
mattegirl:
Ja, det er riktig - min. Skal du finne det ut på vanlig måte, må du derivere funksjonen, og sette den lik null.
f'(x) = 0
Deretter finner du hva x blir, og det er bunnpunktet ditt!
Du setter 75 inn i f(x), da har du utslippet når bilen kjører i 75km/h.
Da ganger du det med 500 for å få det totale utslippet på en tur fra
Oslo til Bergen.
Veier utslippet mer enn forbruket av bensinen?
Skal innrømme at jeg ikke har peiling i havet på hvorfor!
Var ikke til deg jeg skrev den posten. Det fungerer vel like godt, bare man finner punktet?

flodhest:
Du går inn på graph og skriver inn funksjonen på Y1. Velg draw.
Når kalkisen er ferdig med å tenke, trykker du F3 (eller V-Window),
som skal ligge rett under skjermen (i hvert fall gjør den det på min).
Da kommer du til View Window. Her kan du velge både X og Y sin min og maks, i tillegg til skalaen på aksene. Jeg valgte 0, 120, 10, 0, 1000, 100.
Da skal du få en fin graf!

mattegirl:
Ja, det er riktig - min. Skal du finne det ut på vanlig måte, må du derivere funksjonen, og sette den lik null.
f'(x) = 0
Deretter finner du hva x blir, og det er bunnpunktet ditt!
Du setter 75 inn i f(x), da har du utslippet når bilen kjører i 75km/h.
Da ganger du det med 500 for å få det totale utslippet på en tur fra
Oslo til Bergen.
Veier utslippet mer enn forbruket av bensinen?

Skal innrømme at jeg ikke har peiling i havet på hvorfor!

Lao Tzu
Lao Tzu
Hehe, kanskje litt feil å quote deg, mente at jeg misforsto hva mattegirl mente, trodde hun mente å lage en graf, men hun mente tydeligvis å bruke funksjonen Y-CAL, og da må hun, som du skriver, velge 200 på X-CALChepe:
Var ikke til deg jeg skrev den posten. Det fungerer vel like godt, bare man finner punktet? Smile