Momentan vekstfart/derivasjon?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
andhou
Cantor
Cantor

OK, har problemer med å regne ut vekstfarten til en tangent:

[tex]f(x)=x^2-x-2[/tex]

da får jeg en momentan vekstfart til [tex]x= -1[/tex]

Da får jeg noe sånt[tex] (-1f(-1))=\frac{-3-0}{0-1} = \frac{-3}{-1} = 3[/tex]

Men dette funker jo absolutt ikke, ser jo med mine egne øyne at den er -3, sjekket det med kalkisen og og den sier det samme? Er jeg litt trøtt og har gjort en idiotfeil jeg ikke ser selv eller er jeg bare simpelthen dum?

Skulle finne en til, men den mener jeg at jeg har fikset. [tex](2f(2))=\frac{3-0}{3-2} = \frac{3}{1} = 3[/tex]
SUPLOLZ
Cantor
Cantor

Hvis du ønsker å finne vekstfarten i x = -1, må du først derivere funksjonen! Da får du at vekstfarten i punktet er -3
fish
von Neumann
von Neumann

Veksthastighet bør vel kalles stigningstall i dette tilfellet. Det finner du ved vanlig derivasjon.

SUPLOLZ kom først!
andhou
Cantor
Cantor

nja ikke så enkelt det, har ikke vært gjennom det kapittelet i boken enda (ja - ligger litt etter), altså derivasjon er temmelig grønt for meg enda og siden jeg i følge boken ikke skal kunne det for å kunne løse denne oppgaven bør det da gå an?

Men uansett, så vidt som jeg har blitt fortalt, er stigningstallet til tangenten i punktet (i dette tilfellet x=-1) lik den deriverte til til funksjonen i punktet (også i dette tilfellet x=-1)?

Forstår ikke hvordan dette skulle være noe problem, har jo gjort det på samme måten før i dag, men da i en annen funksjon med andre verdier++ :(
andhou
Cantor
Cantor

Mja fant det vel ut til slutt [tex](-1 f(-1)) = \frac{-3-0}{0-(-1)}[/tex] :roll:

....rotahevud som det blir sagt her...
Charlatan
Guru
Guru

andhou wrote:Men uansett, så vidt som jeg har blitt fortalt, er stigningstallet til tangenten i punktet (i dette tilfellet x=-1) lik den deriverte til til funksjonen i punktet (også i dette tilfellet x=-1)?
Artig ting det der, siden den deriverte faktisk viser hva stigningstallet er.
Du må derivere for å finne momentan stigningsfart.
Hvis du plotter x=-1 i den originale funksjonen finner du kun y verdien i dette punktet! Det hjelper deg egentlig lite når du skal kunne stigningsverdien.
Post Reply