Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Jeg har nok gått glipp av noe underveis i matematikklæringsprosessen så jeg håper noen kan forklare meg. Finnes det noen trig.identiteter jeg har gått glipp av her? eller hvordan kan skrives som
Vel. Denne sammenhengen lærer man ganske greit i 3MX. Utledning har jeg ikke planer om å ta her, men stikkord som enhetssirkelen bør ringe noen bjeller.
Vel - for å få gjort om til cosinus er det vel strengt tatt bare å legge med en faseforskyvning. Husk at sin(pi/2 - x) = cos(x) .
Hehe, nettopp, a kan være negativ.
Også b kan være negativ i den vanlige definisjonen, men i Janhaas definisjon må vel b være positiv, siden det står [symbol:plussminus] , hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng i å bruke den definisjonen.
Vel.. Er det to minustegn er det vel ikke akkurat mer å gjøre enn å trekke minustegnet utenfor, så har du to med pluss igjen.. Dette kan du også gange inn etterpå hvis du føler for det..