Hvorfor skjønner jeg ikke dette? 120 grader

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
MartinAB
Cayley
Cayley

b)Konstruer en firkant ABCD der:
A = 105º, B = 120º, AB = 3,5 cm, BC = 7,0 cm og AD = 5,0 cm.

Hvorfor blir Vinkel B (120º), mot høyre? Jeg ser jo på gradeskiven at 120º er på venstre siden. Ja, dette er et dumt spørsmål, men kan noen forklare meg hvorfor og når 120º blir på høyre side, istede for venstre.
Digger matte og går på ungdomsskolen!
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Dersom du hadde tegnet vinkelen mot 120 graderstegnet på venstresiden av gradskiven din, ville vinkelen ikke blitt 120 grader, men 60 grader. :)

60 grader er en spiss vinkel (under 90 grader) mens vinkelen du er ute etter å konstruere er en stump vinkel (over 90 grader)

Dersom vinkelen til b skulle vært 90 grader, hadde du tegnet en linje som stod normalt på punktet b. Noe slikt som dette |_
Nå vet du imidlertid at du skal ha en STUMP vinkel, altså en som er STØRRE enn 90 grader, og da må den helle mot høyre, ikke venstre.

Mulig dette ble litt rotete forklart, så skriv om du ikke fulgte meg helt her. :)
MartinAB
Cayley
Cayley

Knut Erik wrote:Dersom du hadde tegnet vinkelen mot 120 graderstegnet på venstresiden av gradskiven din, ville vinkelen ikke blitt 120 grader, men 60 grader. :)

60 grader er en spiss vinkel (under 90 grader) mens vinkelen du er ute etter å konstruere er en stump vinkel (over 90 grader)

Dersom vinkelen til b skulle vært 90 grader, hadde du tegnet en linje som stod normalt på punktet b. Noe slikt som dette |_
Nå vet du imidlertid at du skal ha en STUMP vinkel, altså en som er STØRRE enn 90 grader, og da må den helle mot høyre, ikke venstre.

Mulig dette ble litt rotete forklart, så skriv om du ikke fulgte meg helt her. :)
Tusen takk! :wink: Heller en stump vinkel ALLTID mot høyre? :o
Digger matte og går på ungdomsskolen!
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Det trenger den ikke å gjøre. :)

Tenk deg at du har ei linje som går fra A til B

A___________________B

Dersom vinkel A skal være stump, heller den mot VENSTRE.
Dersom vinkel B skal være stump, heller den mot HØYRE.

Ser du et mønster? En sammenheng? :)
andhou
Cantor
Cantor

Eller sagt på en annen måte, en spiss vinkel går ut mot der den kom og en stump går ut bort fra der den kom fra...hvis det var forståelig
Post Reply