b)Konstruer en firkant ABCD der:
A = 105º, B = 120º, AB = 3,5 cm, BC = 7,0 cm og AD = 5,0 cm.
Hvorfor blir Vinkel B (120º), mot høyre? Jeg ser jo på gradeskiven at 120º er på venstre siden. Ja, dette er et dumt spørsmål, men kan noen forklare meg hvorfor og når 120º blir på høyre side, istede for venstre.
Hvorfor skjønner jeg ikke dette? 120 grader
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Dersom du hadde tegnet vinkelen mot 120 graderstegnet på venstresiden av gradskiven din, ville vinkelen ikke blitt 120 grader, men 60 grader. 
60 grader er en spiss vinkel (under 90 grader) mens vinkelen du er ute etter å konstruere er en stump vinkel (over 90 grader)
Dersom vinkelen til b skulle vært 90 grader, hadde du tegnet en linje som stod normalt på punktet b. Noe slikt som dette |_
Nå vet du imidlertid at du skal ha en STUMP vinkel, altså en som er STØRRE enn 90 grader, og da må den helle mot høyre, ikke venstre.
Mulig dette ble litt rotete forklart, så skriv om du ikke fulgte meg helt her.

60 grader er en spiss vinkel (under 90 grader) mens vinkelen du er ute etter å konstruere er en stump vinkel (over 90 grader)
Dersom vinkelen til b skulle vært 90 grader, hadde du tegnet en linje som stod normalt på punktet b. Noe slikt som dette |_
Nå vet du imidlertid at du skal ha en STUMP vinkel, altså en som er STØRRE enn 90 grader, og da må den helle mot høyre, ikke venstre.

Tusen takk!Knut Erik wrote:Dersom du hadde tegnet vinkelen mot 120 graderstegnet på venstresiden av gradskiven din, ville vinkelen ikke blitt 120 grader, men 60 grader.

Digger matte og går på ungdomsskolen!
Det trenger den ikke å gjøre. 
Tenk deg at du har ei linje som går fra A til B
A___________________B
Dersom vinkel A skal være stump, heller den mot VENSTRE.
Dersom vinkel B skal være stump, heller den mot HØYRE.
Ser du et mønster? En sammenheng?

Tenk deg at du har ei linje som går fra A til B
A___________________B
Dersom vinkel A skal være stump, heller den mot VENSTRE.
Dersom vinkel B skal være stump, heller den mot HØYRE.
Ser du et mønster? En sammenheng?