Kombinatorikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
fermat
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 20/11-2006 19:57

Noen her som kan svare meg på dette? Hvordan regne ut når det blir snakk om høye tall. Regnestykket mitt er som følger:
Bionomisk fordelt n=5000 og p=0,05
Altså sannsynligheten for å trekke en defekt vare ut av utvalget på 5000stk er 0,05. Men hva er sannsynligheten for at 250stk er defekt?
Hadde dette vært snakk om et utvalg på 10stk f.eks hadde det gått bare bra, men det stopper opp når tallene blir høyere!
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

fermat skrev:Noen her som kan svare meg på dette? Hvordan regne ut når det blir snakk om høye tall. Regnestykket mitt er som følger:
Bionomisk fordelt n=5000 og p=0,05
Altså sannsynligheten for å trekke en defekt vare ut av utvalget på 5000stk er 0,05. Men hva er sannsynligheten for at 250stk er defekt?
Hadde dette vært snakk om et utvalg på 10stk f.eks hadde det gått bare bra, men det stopper opp når tallene blir høyere!
Du er sikker på at du gjengir oppgaven korrekt nå? Det skal ikke være at antall defekte er mindre eller større enn 250? At antall defekte skal være nøyaktig 250 i en slik sammenheng er nesten en ubrukelig sannsynlighet.

Hvis du derimot skal finne sannsynligheten for at antall defekte er f.eks. mindre enn 250 så tilnærmer du den binomiske fordelingen med normalfordeling.
fermat
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 20/11-2006 19:57

"Hvor stor er sannsynligheten for at det er feil på 250 hansker?" sier oppgaven. Fasiten sier noe sånt som 0.0259, men det er mulig det hele er formulert feil i oppgaveteksten.
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

fermat skrev:"Hvor stor er sannsynligheten for at det er feil på 250 hansker?" sier oppgaven. Fasiten sier noe sånt som 0.0259, men det er mulig det hele er formulert feil i oppgaveteksten.
Utifra sannsynligheten så stemmer oppgaveteksten, men ikke spør meg hvordan du skal regne dette ut uten et matematisk verktøy på en edb-maskin. Vanlig utregning av binomisk fordeling samt tilnærming til Poisson-fordeling blir for tungt for de fleste kalkulatorer.
Svar