matteregler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
jensemann23
Fibonacci
Fibonacci

okey, her er dealen: Jeg sliter ****** med å forstå matte, mangler det grunnleggende virker det som. Er nå på høyskoleniva. Får til integrasjon/derivasjon, vektorer osv når jeg blir vist det av noen som kan det, men når jeg skal prøve selv så er det helt blankt. Føler at jeg har en sperre mot det. Kan noen skrive ned elementære regler som gjør at jeg får løst likninger ol? Tenker da på regler som jeg kan skrive inn i formelboka, har lov å notere i lærebok i statistikk(som vi kan ta med på eksamen).

Der kan jeg notere ned alt jeg får plass til, det er mye!. Har eksamen om 2 uker, så jeg har litt tid ennå. Men trenger oppfriskning på den grunnleggende matten med løsing av likninger ol. >Håper noen kan gi meg et par gode tips her..
sEirik
Guru
Guru

Den beste måten å lære det på er å begynne fra starten, løse oppgaver, for hver oppgave der du føler du har brukt et nytt "triks" skriver du ned trikset i formelboka di, så gjør du neste oppgave, osv osv. Når du har gjort alle oppgavene, har du mange triks klare til å bruke i "verktøykassa". I løpet av ungdomsskolen og videregående skal man vel ha bygd seg opp et visst repertoar av slike triks, og hvis man har glemt dem, er det nok bare å dra frem igjen gamle bøker og se på oppgaver, notere viktige setninger. Å løse likninger handler stort sett om å gjøre det samme; løse opp paranteser og brøker, flytte over, løse en andregradslikning eller to, evt. bruke noen trigonometriske regler, og så er man i mål.
LuckyMe
Cayley
Cayley

Sett deg ned og tenk og se på formler, prøv å finn ut av det du ikke forstår. Om du synes du mangler det grunnlegende må du gå gjennom Algebra, og når du forstår det kan du gå løs på 2mx/3mx.
Post Reply