derivasjon av trigonometrisk funkjsoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Herr Grün
Pytagoras
Pytagoras

Hei,

Jeg kommer ingen vei med disse to oppgavene, er det noen har noen forslag/løsninger?

Finn f'(x):
a) f(x)= cos x*tan x
b) f(x)= [tex]x=\frac{sin x + tan x}{cos x}[/tex]

Jeg vet det er veldig mange poster som handler om dervivasjons her men,
jeg fant ingen som var like nok til at jeg kunne bruke dem...
sEirik
Guru
Guru

Alt du trenger å vite:
[tex]\sin^\prime (x) = \cos (x)[/tex]

[tex]\cos^\prime (x) = -\sin (x)[/tex]

[tex]\tan x = \frac{\sin x}{\cos x}[/tex]

En kombinasjon av disse gir [tex]\tan^\prime (x) = \frac{1}{\cos^2 (x)} = \tan^2 (x) + 1[/tex]
zell
Guru
Guru

Gjør om på utrykkene, så blir de en del penere. :)

a)

[tex]f(x) = \cos{x} \ \cdot \ \tan{x} = \cos{x} \ \cdot \ \frac{\sin{x}}{\cos{x}}[/tex]

[tex]f(x) = \sin{x} \ \Rightarrow \ f^,(x) = \cos{x}[/tex]

b)

[tex]f(x) = \frac{\sin{x}+\tan{x}}{\cos{x}} = \frac{\sin{x}}{\cos{x}} + \frac{\tan{x}}{\cos{x}} = \tan{x} + \frac{\tan{x}}{\cos{x}} = \tan{x}(1 + \frac{1}{\cos{x}}) [/tex]

[tex]f^,(x) = \frac{1}{\cos^2{x}}(1+\frac{1}{\cos{x}}) \ \cdot \ \frac{\sin{x}}{\cos^2{x}}[/tex]

[tex]f^,(x) = \frac{\sin{x}}{\cos^4{x}}(1+ \frac{1}{\cos{x}}) = \frac{\sin{x}}{\cos^4{x}} + \frac{\sin{x}}{\cos^5{x}} = \frac{\sin{x}\cos{x}}{\cos^5{x}} + \frac{\sin{x}}{\cos^5{x}}[/tex]

[tex]f^,(x) = \frac{\sin{x}(\cos{x} + 1)}{\cos^5{x}}[/tex]
Herr Grün
Pytagoras
Pytagoras

Jeg fikk dem til til slutt, svaret på b) ble [tex]x=\frac{cos x+1+sin^2 x}{cos^3 x}[/tex] foresten.

Jeg har en ny derivasjonsoppgave jeg sliter litt med:
Finn tangentens stigningstall i det oppgitte pungtet P på grafen til funksjonen f når f(x)= 3cos 2x og P= [tex](\frac{Pi}{6}[/tex] , [tex]\frac{3}{2})[/tex]
Post Reply