Trigonometriske funksjoner - Sinusfunksjonen 3mx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hei, hvordan løser man denne oppgaven her?

[tex]f(x) = \sin{2x}[/tex] Finn nullpunkt, toppunkt og bunnpunkt. Jeg er interessert i utfyllende løsninger.

EDIT: Hm, jeg fant en metode som jeg synes virker god nok til å føre for nullpunkt:

[tex]\sin{2x} = 0[/tex]

[tex]2x = \pi[/tex]

[tex]x = \frac{\pi}{2}[/tex]

Vil dere si dette er godt nok?

En annen ting: Når funksjonen er gitt [tex]x \in [0, 2 \pi][/tex] Vil da det være normalt å gi [tex]x [/tex] disse tre verdiene: [tex]0[/tex], [tex]\pi[/tex] og [tex]2 \pi[/tex]
Eller bare [tex]\pi[/tex]

Når likningen er [tex]\sin{x} = 0[/tex]
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Det holder nok ikke helt.

Likninga sin x = 0 har løsning x = k*pi for en heltallig k. Dermed får du [tex]\sin 2x = 0 \Rightarrow 2x = k\cdot\pi \Rightarrow x = \frac{k\cdot\pi}2[/tex], altså [tex]x = \dots,-\pi,-\frac\pi2,0,\frac\pi2,\pi\dots[/tex]

Topp- og bunnpunkter finner du der den deriverte er null, altså 2cos 2x = 0. Gruble litt mer på dette i lys av det du har lest over.

Den andre tingen: Det korrekte er at sin x = 0 for x i intervallet [0,2pi] har 3 løsninger: 0, pi, 2pi.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Okey, tusen takk.

Dette er i begynnelsen av et kapittel, og det har ikke tatt for seg derivasjon enda. Det står bare at man skal finne ut hvis [tex]\sin{k*x}[/tex] er -1, eller 1 for å finne topp eller bunnpunkt.

Problemet er egentlig ikke å fatte dette her, men heller hvordan man skal føre, og hvor mange svar man skal inkludere (og hvordan man får tak i dem(!))
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Generelt kan du føre omtrent sånn:

[tex]\sin (ax+b) = c \\ ax+b = \arcsin c + 2k\pi \ \vee\ ax+b = \pi-\arcsin c + 2k\pi,\ k\in\mathbb{Z} \\ x = \frac1a(\arcsin c - b + 2k\pi) \ \vee\ x = \frac1a(\pi-\arcsin c - b + 2k\pi),\ k\in\mathbb Z[/tex]

Deretter finner du de verdier av k som gjør at løsningene dine havner innafor intervallet du bryr deg om.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Takk for hjelpen!
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

I boken bruker de kun den ene likningen, (den før V'en) og ikke begge når de skal finne verdier av X. Hvorfor kan det være tror du?
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Det høres feil ut rett og slett. Du er sikker på at du ikke bare ser på et spesialtilfelle? Dette er den generelle løsninga på ei slik ligning.

Hvis du er kjent med grafen til sinusfunksjonen, kan du prøve å tegne og skjønne hvorfor det er som det er. Prøv for eksempel å finne nullpunktene til [tex]\sin(2x+\frac\pi4) = \frac12,\ x\in[0,2\pi)[/tex] grafisk og sammenhold det med løsning du får fra den generelle løsninga.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Det skal jeg gjøre, må bare få tilbake kalkulatoren min, låner den til en venn. Hvis det er et spesialtilfelle vet jeg ikke, men de beskriver det slik:

Sinus er -1 når vinkelen er [tex]\frac{3 \pi}{2} + n \cdot 2\pi[/tex]

Jeg går ut ifra at dette er riktig fordi arcsin blir [tex]\frac{\pi}{2}[/tex], og vil derfor bare ha ett absoluttvinkelmål for hver [tex]2\pi[/tex].

Har jeg riktig? Jeg tenker at hvis sinus for eksempel hadde vært 0.5. Så ville det vært to gyldige absolutte vinkelmål innenfor intervallet. Altså man måtte ha brukte begge formlene.
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Er jo forsåvidt bare å bruke enhetssirkelen, så ser du fort hvor mange vinkler du får innenfor intervallet.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Jepp, selv om det kan være litt stress å lage en enhetssirkel hele tiden. Men helt sikkert lurt i begynnelsen for å forstå hva man egentlig gjør.
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Trenger jo ikke å bruke passer hele tiden, en rask skisse for "your eyes only" :p
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Jajaja, :P enhetssirkler tar likevel tid, og tar en del plass. Det er uansett ikke verdens undergang
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Når man skal finne nullpunktet langs en sinus funksjon som har en likevektslinje over x=0

Hvordan skal man gå fram da? man kan jo se det hvis man tegner grafen, som jeg har gjort, men er det en måte å regne seg til det? Man kan ikke bare putte inn et helt tall n i [tex]2n\pi [/tex]og plusse det på, fordi x-aksen ikke er likevektslinjen. Er det bare å lage en enhetssirkel her også?

edit: Etter litt tenking går jeg ut ifra det, et enkelt ja eller nei svar ville vært nok.

Forresten, er dette utsagnet riktig?: Når man har funnet de gyldige verdiene for for eksempel et nullpunkt i enhetssirkelen, så vil man finne alle de andre gyldige verdiene ved å plusse på [tex]2\pi[/tex]. Det har iallefall vært riktig for meg til nå.

Jeg er ikke sikker på om det gjelder for en sinusfunksjon med faseforskyvning enda. Det gjelder iallefall når man har en amplitude som ikke er 1 (som er normalt), likevektslinje som er 0 (som er normalt) og en periode som er [tex]2\pi[/tex] (som er normalt)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

sin(x) er periodisk med periode på 2pi ja.. Men hva mener du med de gyldige verdiene? Husk at cos(x) = cos(-x) for eksempel.. Og sin(x) = -sin(x). Det gir at sin(x) = sin(pi - x). Og cos(x) = cos(2pi - x) ..
Svar