Takker for hjelpen. Men tingen er at jeg går i 10. klasse. Men med all respekt så forstod jeg ikke så mye utav det fanzye greiene du hadde satt opp der. Forstod littegranne, noen sjanse du kunne forklart underveis også? Hadde eg satt stor pris på.
DU MÅ TEGNE TREKANTEN(E) OG STUDERE SELV:
I den likesida trekanten er er alle sidene lik s og vinklene lik 60[sup]o[/sup]. Da dere ikke har lære trigonometri som involverer sinus og cosinus, kan vi bruke regelen;
i en rettvinkla trekant med 30[sup]o[/sup], 60[sup]o[/sup] og 90[sup]o[/sup] er hypotenusen dobbelt så lang som korteste katet.
Vi felte normalen ned på grunnlinja i den likesida trekantern, og fikk to rettvinkla trekanter (som forklart over).
Da gjelder: s[sup]2[/sup] = (s/2)[sup]2[/sup] + h[sup]2[/sup]
der s: hypotenus, s/2: korteste katet og h: høyden,
h= (([symbol:rot]3)/2)s
Det var likningen jeg satyte inn for i forrige post og løste.
Videre vet vi:
A = (1/2)gh
A(likesida trekant) = 64 = 0,5*(0,5s)*( [symbol:rot]3)/2)s
løs likninga mhp s, dvs,
s [symbol:tilnaermet] 12,16 (cm)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Jeg har laget en liksidet trekant hvor jeg har merket inn at alle sidene er ukjente. Altså (s). Og når jeg feller normalen får jeg 2 rettvinklede trekanter og hver av dem er 30,60 og 90 grader. Hypotenus er dobbelt så stor som det minste katetet. Altså hypotenusen=s og minste katet= s/2 og det andre katetet er (h).
Men jeg mister deg når du prøver å forklare meg hvordan du finner ut hva høyden er. Du skriver at h = ((V3)/2)s....
Det vil si at kvadratroten av 3/2 ganger s er det samme som høyden? Hvor fikk du det fra? Disse formlene er jeg ikke vant med, og om du hadde klart å senke deg ned på mitt nivå hadde det vært topp:P