Forkorting av brøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Giuseppe
Cayley
Cayley

Hei!

Forkort denne brøken

(x^2+2x+8)/(4-x)

er vel en relativt enkel oppgave, men var ikke reglene slik at du ikke kunne forkorte når det stod pluss eller minus? det måtte stå gange... huser jeg feil? eller skal en faktorisere? uansett så kommer ikke jeg fram til riktig svar! kanskje noen her kunne ha hjulpet meg?

Takk på forhånd!

Giuseppe
fish
von Neumann
von Neumann

Denne brøken kan ikke forkortes siden [tex]4-x[/tex] ikke er noen faktor i telleren. Da ville du i såfall fått null ved innsetting av x=4 i telleren.
Giuseppe
Cayley
Cayley

mye mulig! kanskje derfor jeg ikke kommer fram til noe svar! men er du helt sikker? Fått oppgaven fra et eksempel på en eksamen fra et forlag... Så oppgavene der burde jo være mulige å løse. Selvfølgelig kan svaret ditt være et svar, men det stemmer ikke overens med fasiten dessverre!
fish
von Neumann
von Neumann

Det er helt sikkert at man ikke kan forkorte bort nevneren. Men det er selvsagt mulig å foreta polynomdivisjon. Et annet alternativ er at du har skrevet av telleren feil. Hvis du forandrer fortegn i telleren og isteden betrakter brøken

[tex]\frac{x^2-2x-8}{4-x}[/tex]

stiller saken seg annerledes.
ettam
Guru
Guru

Giuseppe wrote:mye mulig! kanskje derfor jeg ikke kommer fram til noe svar! men er du helt sikker? Fått oppgaven fra et eksempel på en eksamen fra et forlag... Så oppgavene der burde jo være mulige å løse. Selvfølgelig kan svaret ditt være et svar, men det stemmer ikke overens med fasiten dessverre!
Tror nok at "Fish" har rett.

Kanskje du har glemt en minus i telleren:

[tex]\frac{-x^2+2x+8}{4-x} = \frac{-(x+2)(x-4)}{-(x-4)} = x + 2[/tex]
Giuseppe
Cayley
Cayley

ok! du har kommet frem til riktig svar! :P Og btw, så er ikke jeg somhar glemt noe, men selve forlaget som har slurvet når de skrev oppgaven! Uansett, takk! ;) Må jo si at oppgaven ble mye lettere nå XD Nok en gang, takk til dere begge!

Giuseppe
Post Reply