SANNSYNLIGHET! hjelp...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kabom
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/05-2007 20:01

Funksjonen f er gitt ved

[tex]f(x) = \frac{1}{x} + 1 - 0,999^x [/tex]

Dette handler om en kronisk sykdom som rammer 0,1% av befolkningen. For å finne ut om en person har denne sykdommen, må man analysere en blodprøve.

b) Vi tar blodprøve av N tilfeldig utvalgte personer. Forklar at sannsynligheten for at minst én av dem har sykdommen, er [tex]1 - 0,999^N [/tex]

Kan noen hjelpe meg?! Ihvertfall gi meg et liiite hint :P
Lord X
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 249
Registrert: 18/05-2004 17:25

Sannsynligheten for at en person er syk er 0,1 % = 0,001. Sannsynligheten for at en person IKKE er syk er da 1-0,001=0,999.
Dersom vi har N personer, er sannsynligheten 0,999^N for at ingen av dem skal være syke. Sannsynligheten for at MINST en av dem er syke er da 1-P(ingen er syke) = 1- 0,999^N
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Sannsynligheten for at en person du sjekker har sykdommen er 0.1%
Dette er i desimaltall sagt som 0.1/100 = 0.001

La oss si at du sjekker 2 personer, sannsynligheten for at begge har sykdommen er da 0.001*0.001 = 0.001^2
Sannsynligheten for at en person IKKE har sykdommen er 1-0.001 = 0.999
Da blir sannsynligheten for at 2 personer ikke har sykdommen når du sjekker 2 er 0.999^2
Sannsynligheten for at N personer ikke har sykdommen når du sjekker N personer er 0.999^N
Sannsynligheten for at minst en person har sykdommen, er alle utkommene utenom det utkommet hvor ingen har fått sykdommen.
Derfor blir sannsynligheten for at minst 1 person har sykdommen når du sjekker N personer: 1-0.999^N
Hans676
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 20/05-2007 22:43

Denne oppgaven har jeg også!! men skjønner ikke videre... Hvis noen smarte mattefolk skjønner dette, er jeg evig takknemmelig!!! :P :P

I et stort forskningsprosjekt ønsker man å finne fram til alle som har sykdommen i en by med 100000 innbyggere. For å slippe å analysere 100000 prøver, går man fram på denne måten: Man deler befolkningen inn i grupper på N personer. I hver gruppe tar man litt blod fra hver person og slår det sammen til en kombinert prøve, som man så analyserer. Dersom denne kombinerte prøver ikke inneholder spor av sykdommen , vet man at alle personene i gruppen er friske, o gman behøver ikke gjøre flere analyser. Dersom den kombinerte prøven inneholder spor av sykdommen, analyserer man prøven til hver enkelt person i gruppen for å finne ut hvem som er syke.

Den stokastiske variabelen X angir hvor mange analyser man gjennomfører i en tilfeldig utvalgt gruppe på N personer når man bruker denne metoden. Da er X enheter 1 dersom den kombinerte prøven ikke innholder spor av sykdommen, eller dersom den kombinerte prøven innholder spor av sykdommen.

C) Sett opp en sannsynlighetsfordeling til X, og vis at forventningsverdien til X er
[tex]E(X) = 1 + N(1 - 0,999^N )[/tex]

D) Forklar hvorfor det forventede antall analyser vi må foretår er [tex]frac{{100000}}{N} \bullet E(X)[/tex]. Vis at dette uttrykket kan skrives som 100 000 *f(N), der f er funksjonen i a) (lengere oppe i innleggene)

E) Hvor stor må gruppestørrelsen N være for at det forventede antall analyser skal bli minst mulig? Hva er det forventede analyser vi bør foreta?
Lanka87
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 20/05-2007 12:59

Akkurat den har jeg fasiten til. Men er vanskelig å skrive ned resultatet her. Er ikke helt på nett med de tegnene her inne. Pm om du vil ha fasit.
Svar