Hei, dette gjelder å gjøre om måltall.
Hvordan går jeg fra 125 liter til hektoliter?
Har dere noen lignende regler om hvordan man går fra et måltall til et annet, slike som vist ovenfor...?
Disse:::?
Fra 4,5 dm^3 til liter..?
hektoliter til m^3
dm^3 til dl?
hl til dm^3?
liter til dm^3
cm^3 til milliliter?
liter til cm^3?
hl til m^3..?
Gjøre om måltall=) rask hjelp=)
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
125l til hektoliter
Nå har jeg aldri brukt den benevningen i mitt liv. men ettersom hekto betyr 100 vil jeg gjette det er hvor mange hundre litere du har. Derfor bare del på 100. (rett meg om jeg har feil) det blir derfor 1.25 hekto liter?
dm^3 og liter er det samme. derfor er det 4.5liter.
hektoliter til m^3
Gang med 100 så får du antall liter. Liter er det samme som dm^3. del så på 1000 så har du antall m^3. <--- Det er det samme som å dele på 10. så med mindre du skal forklare hvordan deler du bare på 10.
dm^3 til dl?
dm^3 er liter. Desiliter er tidelslitere. Del på 10.
hl til dm^3?
gange med 100 om det jeg har sagt før stemmer.
liter til dm^3
liter og dm^3 er fremdeles det samme.
cm^3 til milliliter?
gang med 1000, gang med 1000 igjen. da har du antall liter. Milli liter er antall tusendeler av litere. del derfor på 1000. <--- forkortet blir det bare å gange med 1000 en gang så har du det.
liter til cm^3?
gange med 1000
hl til m^3..?
gange med 100 for å få liter, så dele på 1000. Lettere er bare å dele på 10.
Nå har jeg aldri brukt den benevningen i mitt liv. men ettersom hekto betyr 100 vil jeg gjette det er hvor mange hundre litere du har. Derfor bare del på 100. (rett meg om jeg har feil) det blir derfor 1.25 hekto liter?
dm^3 og liter er det samme. derfor er det 4.5liter.
hektoliter til m^3
Gang med 100 så får du antall liter. Liter er det samme som dm^3. del så på 1000 så har du antall m^3. <--- Det er det samme som å dele på 10. så med mindre du skal forklare hvordan deler du bare på 10.
dm^3 til dl?
hl til dm^3?
gange med 100 om det jeg har sagt før stemmer.
liter til dm^3
liter og dm^3 er fremdeles det samme.
cm^3 til milliliter?
gang med 1000, gang med 1000 igjen. da har du antall liter. Milli liter er antall tusendeler av litere. del derfor på 1000. <--- forkortet blir det bare å gange med 1000 en gang så har du det.
liter til cm^3?
gange med 1000
hl til m^3..?
gange med 100 for å få liter, så dele på 1000. Lettere er bare å dele på 10.
2 feil, etse:
GANG med 10.
Til den andre:
cm^3 = ml
Altså gjør du ingenting med hovedtallet, bare skifter benevning.
Til den første:etse wrote:dm^3 til dl?
cm^3 til milliliter?
GANG med 10.
Til den andre:
cm^3 = ml
første er slurvefeil. den andre har samme feilen. du skal først dele på 1000 2 ganger så skal du gange med 1000 xD. som igjen blir å kun dele på 1000Realist1 wrote:2 feil, etse:
Til den første:etse wrote:dm^3 til dl?
cm^3 til milliliter?
GANG med 10.
Til den andre:
cm^3 = ml
Jeg gjør det slik:
f.eks. fra l til dm^3
da er det jo logisk fordi ^1 dm^3= 1 liter.
gjøre om fra dm^3 til cl..
Gjør jeg det først til liter, og fra liter går jeg til cl...det gjelder storts sett å tenke på
1 dm^3 = 1 liter, da blir ting mye lettere.
men takk for alle svar!::)
f.eks. fra l til dm^3
da er det jo logisk fordi ^1 dm^3= 1 liter.
gjøre om fra dm^3 til cl..
Gjør jeg det først til liter, og fra liter går jeg til cl...det gjelder storts sett å tenke på
1 dm^3 = 1 liter, da blir ting mye lettere.
men takk for alle svar!::)
...