Matriser og lineær avhengighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Homer
Cayley
Cayley

Trenger litt hjelp til denne oppgaven.

Vis at hvis kolonnene i matrisen B er lineært avhengige, så er kolonnene i AB det også
1+1=2!
Zoiros
Cauchy
Cauchy

Det er ikke tilfellet at hvis kolonnene i matrisen B er lineært avhengige, så er kolonnene i AB det også

Kan motbevise det med et eksempel:

La [tex]A=\begin{pmatrix} 1 & 1 \\ 2 & 1 \end{pmatrix},B=\begin{pmatrix} 1 & 1 \\ 2 & 2 \end{pmatrix}[/tex]

B har her lineært avhengige kolonner. Vi ser videre at

[tex]AB = \begin{pmatrix} 1 & 1 \\ 2 & 1 \end{pmatrix}\begin{pmatrix} 1 & 1 \\ 2 & 2 \end{pmatrix}=\cancel{\begin{pmatrix} 1 & 1 \\ 4 & 2 \end{pmatrix}}[/tex]

og som du ser har AB uavhengige kolonner. Må stå mer i oppgaven for at utsagnet ditt skal være gyldig.

Edit: NB: DETTE ER FEIL TYPE MULTIPLIKASJON! SE RIKTIG BESVARELSE UNDER!
Last edited by Zoiros on 25/05-2007 23:25, edited 3 times in total.
fish
von Neumann
von Neumann

Zoiro har jo ikke multiplisert sammen matrisene korrekt.
Oppgaven din er korrekt. Et bevis kan gå slik:

Siden kolonnene i B er lineært avhengige vil likningen

[tex]Bx=0[/tex] ha en ikketriviell løsning [tex]x[/tex], altså [tex]x\ne 0[/tex].

Vi har da [tex]A(Bx)=A\cdot 0=0[/tex] for den samme ikketrivielle x. Altså er kolonnene i AB lineært avhengige.
Zoiros
Cauchy
Cauchy

Huff da.. jeg gjorde ikke det manuelt.. er den feil?

oki.. du har rett, ikke hør på meg. Kasta bare talla inn i matematica fikk ut det..

matlab sier noe annet:

>> [1 1; 2 1]*[1 1; 2 2]

ans =

3 3
4 4

beklager... skal starte å regne manuelt.. :p
KjetilEn
Dirichlet
Dirichlet

Zoiros wrote:Huff da.. jeg gjorde ikke det manuelt.. er den feil?

oki.. du har rett, ikke hør på meg. Kasta bare talla inn i matematica fikk ut det..
Den er ikke feil, men produktet er et Hadamard-produkt. Bare en annen metode å utføre matrisemultiplikasjon på.
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Zoiros
Cauchy
Cauchy

Så den første er index gange index.. altså a(1,1) ganger b(1,1), a(1,2) ganer b(1,2).. osv?

Jaja.. fint å være klarover..
Post Reply