Lurte på hvordan man skal stille inn et v-win, hva er det egentlig man skal tenke på når man skriver inn x-min, x-max og y-min, y-max?
Til eksempel med dette stykket:
X^3 - 2X^2 + 3X
Bruken av V-window
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
En nyttig funksjon kalkulatoren har som du kan benytte deg av er Table. Her kan du taste inn funksjonsuttrykket og velge vilke x-verdier den skal vise deg.
Vi kan ta eksempelet ditt:
[tex]x^3-2x^2+3x[/tex]
Gå på table og tast inn. Deretter trykker du på "Range" og velger x-verdier fra -10 til +10 med pitch 2. Da ser du at y-verdiene når x er -10 og 10 er veldig høye, mens de er lave når x nærmer seg null. For å få se hele funksjonen bør du derfor velge høye y-verdier, f.eks min -1300 maks 1000.
En annen nyttig funksjon er auto-zoom. Etter at du har tegnet funksjonen trykker du på f2 (hvis du har casio) og deretter f5, da velger kalkulatoren automatisk hva slags vindu funksjonen vises i.
Vi kan ta eksempelet ditt:
[tex]x^3-2x^2+3x[/tex]
Gå på table og tast inn. Deretter trykker du på "Range" og velger x-verdier fra -10 til +10 med pitch 2. Da ser du at y-verdiene når x er -10 og 10 er veldig høye, mens de er lave når x nærmer seg null. For å få se hele funksjonen bør du derfor velge høye y-verdier, f.eks min -1300 maks 1000.
En annen nyttig funksjon er auto-zoom. Etter at du har tegnet funksjonen trykker du på f2 (hvis du har casio) og deretter f5, da velger kalkulatoren automatisk hva slags vindu funksjonen vises i.