Matematikknivået i Norge

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Husker jeg så på et debattprogram på NRK1 for litt siden. De snakket om klimakrisa.

Siv Jensen presterte med å støtte opp om FRP's linje som går ut på å IKKE gjøre noe for å bedre miljøet. Logikken var den at Norge allikevel var så lite, at hva vi gjorde verken spilte fra eller til.

Hun fikk kritikk fra dette fra en eller annen AP-politiker, men som vanlig var det ingen som gadd å stoppe opp for å faktisk snakke litt grundig omkring et tema. I slike debatter er det bare om å gjøre å spy ut flest mulig gimmiks.

Tror ikke FRP tapte stemmer på dette.

Men tenk dere da, at det faktisk er 20% eller noe, som stemmer FRP. Partiet som mener at bare man er ubetydelig nok, så kan man gjøre som man vil.

Det er jo flott... personlig har jeg egentlig lyst på en tusenlapp til i måneden... nede på supermarkedet er det jo sikkert hundre tusener i omløp bare hver eneste dag.

Hva om jeg bare tok en liten tusenlappseddel? Tror ikke sjefen/eieren ville lidd nød av den grunn.

Kanskje jeg skal begynne å stemme FRP - de mener jo at min tankegang er logisk.

Vel - dette oppsummerer hvor intelligent en høyrepolitiker kan være.

Tenk at de faktisk fortsatt er med i politikken.
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Dette er da ikke riktig kjære Maple, jeg har også sett FRP debattere klimapolitikk og for å være helt ærlig har de beina plantet på jorden. FRP støtter klimapolitikk, men de har jo innsett hvor svindyrt det er i et land som Norge. Bruker man de samme pengene på å sponse miljøtiltak i f.eks India eller Kina har man fått vanvittig bedre utnyttelse av pengene, vi snakker mange hundre prosent bedre utnyttelse

Norge er ingen sinke når det gjelder miljøtiltak, jeg snakker katalysatorer, kloakkrensing, bio-drivstoff(kommer mer og mer), renseanlegg i fabrikker,men u-land har liten eller ingen rensing på samme områder. Igjen er arbeidskraften billig her nede, og de pengene vi f.eks hadde brukt på maksimalt CO2 rensing av gasskraftvekr i Norge, hadde vi kunne brukt på å rense xx antall fabrikker i disse landene, og vi snakker flere milloner av mer tonn CO2 som kunne blitt renset for samme pengesum
Sist redigert av TurboN den 29/05-2007 18:01, redigert 1 gang totalt.
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Zoiros skrev:Tok oppmerksomheta de i alle fall. Skaper reaksjon og debatt. Er ikke bare "raddiser" som har rett til det vet du. Er vell slik at det er en stadig synkende oppsluttning rundt valg i norge.
Ja ikke sant... vi må gjøre politikken "spennende", slik at folk flest vil delta. La oss sprite opp TV-debattene med pengepremier til de debattantene som "vinner debatten".
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Nei, er ikke jente ^^
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Maple skrev: Ja ikke sant... vi må gjøre politikken "spennende", slik at folk flest vil delta. La oss sprite opp TV-debattene med pengepremier til de debattantene som "vinner debatten".
Hvis det er det som trengs for å verne om demokratiet så ja. Eller mener du at flertallet uproblematisk kan styres av de få? "Shit.. er det noen som har glemt å ta mao, pot og stalin ut av ovnen?"
Sist redigert av Zoiros den 29/05-2007 18:25, redigert 1 gang totalt.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

TurboN skrev:Nei, er ikke jente ^^
Just my luck.
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Zoiros skrev:
kalleja skrev: jeg er som sagt midt imellom SV og høyre politisk sett, så jeg viser bare til hvordan det hadde vært hvis ikke venstre hadde hatt en finger med i spillet. Du kan takke de for mange av rettighetene dine, og hvordan livet ditt nå utvilker seg. Jeg synes det er sunt med en god blanding av begge sider i politikken.
Er for lite lidenskap i det sjiktet. Er dømt til å ha minputtpartier. Sett opp minstegransa til 10% sier jeg.
hm?
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Zoiros skrev:
Maple skrev: Ja ikke sant... vi må gjøre politikken "spennende", slik at folk flest vil delta. La oss sprite opp TV-debattene med pengepremier til de debattantene som "vinner debatten".
Hvis det er det som trengs for å verne om demokratiet så ja. Eller mener du at flertallet uproblematisk kan styres av de få? "Shit.. er det noen som har glemt å ta mao, pot og stalin ut av ovnen?"
evt. kan vi gjøre slik Holmgang gjorde før; sette en forbanna sosialistisk Taxi-sjåfør i et hjørne som kan skrike ut folkets mening slik at alle som stemmer rødt blir fremstilt som komplett idioter...
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

mrcreosote skrev:
Zoiros skrev:Få høre. Hva er argumentet ditt for å påstå slikt.
Spør nå ikke så jæklig dumt da. Prøv å lese ditt eget innlegg like før Daggys. Hvis det er din ærlige oppfatning av sosialister som kommer fram der, har du i grunnen svart på ditt eget spørsmål allerede.

Det virker som du ser ganske svart-hvitt på det meste. Høyre er toppen av lykke, mens alt med litt rødskjær i seg er vissvass. Verden er nok ikke så enkel.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

□ som i "end of case"?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Som i "qed". Var en liten artighet.

Hvis det ikke kom fram er jeg altså enig med mrcreosote.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Magnus skrev:Som i "qed". Var en liten artighet.

Hvis det ikke kom fram er jeg altså enig med mrcreosote.
Jo.. tok den jeg. Synes "qed" har ganske lik betydning som "end of case"..

Du er så flink så..
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Zoiros skrev:Hvis det er det som trengs for å verne om demokratiet så ja. Eller mener du at flertallet uproblematisk kan styres av de få? "Shit.. er det noen som har glemt å ta mao, pot og stalin ut av ovnen?"
Du har misforstått. Snudd det på hodet. Dette er ikke noe man ville gjøre for å "redde demokratiet". Det er tvert imot problemet.

I et samfunn der alt bedømmes ut fra underholdningsverdi er det ikke rart folk slutter å stemme - uansett hvordan man snur og vender på det finnes det tross alt mer "spennende" ting.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Maple skrev:
Zoiros skrev:Hvis det er det som trengs for å verne om demokratiet så ja. Eller mener du at flertallet uproblematisk kan styres av de få? "Shit.. er det noen som har glemt å ta mao, pot og stalin ut av ovnen?"
Du har misforstått. Snudd det på hodet. Dette er ikke noe man ville gjøre for å "redde demokratiet". Det er tvert imot problemet.

I et samfunn der alt bedømmes ut fra underholdningsverdi er det ikke rart folk slutter å stemme - uansett hvordan man snur og vender på det finnes det tross alt mer "spennende" ting.
Kan være helt enig i at det å popularisere politikk til underholdning ikke viser et nyansert bilde av hva de politiske fraksjoner ønsker å fremme. Kanskje det til og med gjenspeiler et samfunn med mangel på virkelige verdier, men uansett om hvorvidt dette forslaget ikke kan virke sunt for demokratiet eller ei så kan det hende at det er nødvendig for holde livet i demokratiet. På samme måte som det ikke er spesielt heldig å gjøre hjertekompresjoner på et friskt menneske så kan det være at mennesket har et sviktende hjerte og behøver d.

Du har jo ikke kommet med et argument for hvorfor det du påstår er sant. La oss si at min mening er at vi ved populisering av politikken kan øke interessen og dermed oppsluttning ved neste valg.

Hva er så argumentet ditt? Hvorfor mener du f.eks. "I et samfunn der alt bedømmes ut fra underholdningsverdi er det ikke rart folk slutter å stemme".
Daggy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 11/01-2007 16:44
Sted: Ås

Å sette en 10 prosents sperregrense blir det samme som å avdemokratisere Norge. Noe av styrken til Norge demokratisk sett, er at det er en bred politisk bredde med mange partier, i motsetning til land som USA, hvor det strengt talt ikke finnes noen venstreside.
Svar