syklisk firkant

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Hvor vanlig er det å bruke ordet syklisk firkant?

Holdt på å bli gal på eksamen i dag, for vi fikk en slik konstruksjonsoppgave, og jeg har aldri hørt det ordet før, verken på forelesninger eller andre steder, og konstruerte 3 ganger for jeg fikk bare en trapes, og siden jeg er vant til å høre trapes så ringer det ikke en bjelle når en snakker om syklisk firkant. Regner med at det er en trapes, siden jeg mener at jeg har gjort det rett, og min søster har konstruert oppgaven også, men hvor vanlig er det egentlig å bruke det ordet? :x
skavis
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Syklisk betyr jo noe som kommer til bake og gjentar seg, som feks. de trigonometriske funksjonene. Når det gjelder firkanter har jeg aldri hørt uttrykket før. Dersom du har en "oppskrift" på hvordan du konstruerer den går det sikkert bra. Håper det :)

Kenneth
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

No skal du høre, for jeg er faktisk sint nå. Jeg hadde eksamen i dag i matematikk, der jeg plutselig får et spørsmål som: Begrunn hvorfor firkanten er en syklisk firkant. Vel oppgaven før var:

konstruer ABD der AB er 12 cm, AD er 6 sm og vinkel DAB er 60 grader

a) Forklar hvorfor vinkel BDA er 90 grader

b) Regn ut lengden av BD
c) Normalen fra D på AB skjærer AB i E. Konstruer normalen
d) Forklar at trekant AED er formlik med trekant ADB

trekanten ABD er en del av firkanten ABCD, C ligger like langt fra B som fra D, og på parallellen til AB gjennom D.

e) konstruer firkanten
f) Regn ut vinklene i trekanten BCD
g) Begrunn hvorfor firkanten ABCD er en syklisk firkant. Konstruer sirkelen som omskriver firkanten. Kall sentrum i sirkelen O,

Vel som du forstår så går alt helt fint helt til jeg kommer til g, for jeg forstår ikke hva en syklisk firkant betyr, har aldri hørt ordet før, og min figur ligner på en trapes. jeg konstruerer hele oppgaven en gang til, og får fortsatt en trapes, og begynner på den for tredjegang, for jeg tenkte at det må jo være noe som er feil, for jeg får bare en trapes, og så viser det seg at en syklisk firkant er en trapes. jeg beklager men jeg er sint som fly, hva er vitsen med å legge inn nye uttrykk på en eksamen? Er det vitsen at vi skal bli mer forvirret enn vi er fra før av? Har som sagt aldri hørt det, før, men skulle gjerne ha visst om det virkelig er slik, for jeg mener at jeg har brukt mye verdifull tid på å konstruere en ny figur for jeg trodde ikke det skulle bli en trapes, og det er irriterende. Men men beklageligvis så har vi en "fagidiot" til lærer

:x :x :x :x :x :x :x :x :x :x
skavis
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jeg har regnet gjennom oppgaven og alt er greit til pkt. g. Jeg har som sagt aldri hørt uttrykket før, og gleder meg til å få høre hva det er (jeg rener jo med å bli fortalt
Med fare for å bli uglesett av enkelte så støtter jeg deg,Skavis. Man kunne jo definert hva en syklisk firkant er, ikke sant? Jeg har drevet med matematikk i mange år, men aldri hørt begrepet.

Men, har du alt rett fram til pkt. g er du jo ganske flink.......

Det er jo mulig at ingen av oss har fulgt med i timen....

MVH
Kenneth Marthinsen
Sist redigert av administrator den 08/03-2003 19:44, redigert 2 ganger totalt.
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

:D ja jeg tenkte jeg skulle opp til dem på mandag og spørre hva det gjelder, for det kan jo være jeg har sovet i timen selv da, men jeg mener fortsatt at du bruker ikke et begrep som ikke er vanlig på en konteeksamen, der flesteparten som går opp til eksamen strøk på forrige ( ikke jeg, for jeg besto faktisk, men med en karakter jeg ikke ville ha :D ), så jeg gleder meg også til å vite det, men ellers så har jeg rett frem til den, men beklageligvis så brukte jeg alt for mye tid på å konstruere oppgaven flere ganger at jeg ikke fikk tid til alt jeg skulle, men men gleder meg til beskrivelsen, og du skal få tilbakemlding :D
skavis
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

fant inne på nettet

syklisk (firkant) – fra gresk kyklos ”sirkel, hjul, syklus”
skavis
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Se det!
Da har jeg altså sovet i timen. Har du noe mer fakta om den?

KM
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

skal snakke med læreren på mandag for mer info, da skal du få beskjed :D
skavis
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

En syklisk firkant er en firkant en kan tegne en sirkel rundt, og det er fasit svaret :D så jeg har tolket det feil, for jeg har beskrevet hva en trapes er :D jaja lønner seg å være våken i timene :D for i følge læreren vår som jeg snakket med i dag så har vi vært innom det tro det eller ei, men jeg har nå vært på alle forelesningene og har ikke fått dette med meg, så jeg må nok våkne opp litt mer, for jeg sover :D
skavis
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Alle firkanter kan man jo slå en sirkel rundt, bare sirkelen er stor nok!
Alle firkanter er sykliske med 360 grader (eller mindre)..
Betyr det at alle firkanter er sykliske?? Mao. Hva er DEFINISJONEN på en syklisk firkant?
MVH
KM
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Høres logisk ut at en syklisk firkant kan innskrives i en sirkel slik at alle hjørner berører sirkelperiferien. Kan dette stemme eller ? :wink:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jo, vi begynner vel å nærme oss, men er det alt?
KM
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Kanskje en syklisk firkant er det samme som et
Cyclic Quadrilateral

Mer eksakt er kanskje "cyclic planar convex quadrilateral"?

Pål
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Korrekt :D

Så jeg tror jeg får begynne å være våken i timene :D ut i fra en del av de andre studentene så har vi vært igjennom dette :oops: men men kan ikke klare alt da :D men tro meg nå kan jeg det
skavis
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Ja, nå er jeg med :)

Kenneth
Svar