Jeg ble litt forvirret her...
En oppgave spør:
a) Vi har fått oppgitt at [tex]\lim_{x \to 2} f(x) = 3[/tex]
Må da nødvendigvis f være definert i x=2
Nei sier jeg, og det er riktig.
Hvis f er definert i x=2, må da f(2) = 3
Ja sier jeg, men svaret er nei. Hvis grenseverdien [tex]\lim_{x \to 2}[/tex] blir 3, og f er definert i x=2 hvorfor blir ikke f(2) = 3 da?
b) g(2) = 3
må da [tex]\lim_{x \to 2} g(x)[/tex] eksistere?
Ja sier jeg, men svaret er nei, hva er grunnen?
Hvis grenseverdien eksisterer, må da [tex]\lim_{x \to 2} = 3[/tex]?
Ja sier jeg, men svaret er nei. Hvorfor?
En ting: En graf er vel ikke definert i et punkt hvis ikke grafen er kontinuerlig i punktet?
Grenseverdier, forklaring
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Dette har med definisjon av grenseverdier å gjøre, og er ikke helt enkelt å redegjøre for hvis du kun har videregående-"definisjoner" av grenseverdier innabords.Jarle10 wrote:Hvis f er definert i x=2, må da f(2) = 3
Ja sier jeg, men svaret er nei. Hvis grenseverdien \lim_{x \to 2} blir 3, og f er definert i x=2 hvorfor blir ikke f(2) = 3 da?
Et "enkelt" eksempel er funksjonen
[tex]f(x) = \frac{3x - 6}{x-2} = 3[/tex] hvis [tex]x \not = 2[/tex]
[tex]f(x) = 42[/tex] hvis [tex]x = 2[/tex]
(Her går man aktivt inn og definerer funksjonsverdien for x = 2 siden den ikke dekkes av den første definisjonen.)
Intuitivt kan du tenke deg at f(x) da blir en konstant funksjon y = 3 for hele definisjonsmengden, bortsett fra i punktet x = 2, der y = 42. Husk at så lenge du nå nærmer deg x = 2, vil funksjonsverdien hele tiden være 3, altså er grenseverdien 3.
Her er også svaret nei. Tenk deg at funksjonen er definert slik:b) g(2) = 3
må da \lim_{x \to 2} g(x) eksistere?
Ja sier jeg, men svaret er nei, hva er grunnen?
[tex]g(x) = \frac{1}{x - 2}[/tex] hvis [tex]x \not = 2[/tex]
[tex]g(x) = 3[/tex] hvis [tex]x = 2[/tex]
Du ser at g(x) går mot enten uendelig eller minus uendelig (avhengig av hvilken vei du nærmer deg fra), mens funksjonsverdien i x = 2 er veldefinert.
Litt det samme som tidligere. Du kan alltids definere en konstant funksjon som er lik 5 bortsett fra i x = 2, der g(2) = 3. Da er grenseverdien fortsatt 5.Hvis grenseverdien eksisterer, må da \lim_{x \to 2} = 3?
Ja sier jeg, men svaret er nei. Hvorfor?
En graf er definert i et punkt selv om den ikke er kontinuerlig i punktet. En "graf" er egentlig bare et synonym for "funksjon".En ting: En graf er vel ikke definert i et punkt hvis ikke grafen er kontinuerlig i punktet?
Litt av problemet med grenseverdier og kontinuitet på videregående er at man bygger på intuisjonen for å forstå og kunne jobbe med dem. Men faktum er at når det gjelder grenseverdier og kontinuitet så kommer intuisjonen ofte til kort. Derfor er det bedre å bare lære seg definisjonene med en gang, hvis du er interessert.

Okey, tusen takk. Nå forstår jeg det. Hadde ikke tenkt at det fantes slike funksjoner (som jeg vet er det samme som grafer
) at grenseverdien er noe annet enn funksjonsverdien.
Men i et eksempel lurer jeg litt:
[tex]g(x) = \frac{1}{x-2}[/tex] hvis [tex]x \not = 2[/tex]
[tex]g(x) = 3[/tex] [tex]x = 2[/tex]
Hva mener du her? g(x) er ikke 3, når x = 2, men du sier den er veldefinert i x=2

Men i et eksempel lurer jeg litt:
[tex]g(x) = \frac{1}{x-2}[/tex] hvis [tex]x \not = 2[/tex]
[tex]g(x) = 3[/tex] [tex]x = 2[/tex]
Hva mener du her? g(x) er ikke 3, når x = 2, men du sier den er veldefinert i x=2
Tegn funksjonen [tex]\frac{1}{x-2}[/tex] inn på kalkulatoren din.
Hvis vi nærmer oss 2 nedenfra går g(x) mot - [symbol:uendelig]
Hvis vi nærmer oss 2 ovenfra går g(x) mot [symbol:uendelig]
Da eksister ikke grensen [tex]\lim_{x \to 2} g(x)[/tex] selv om funksjonen er definert i g(2).
Da eksister ikke grensen [tex]\lim_{x \to 2} g(x)[/tex] selv om funksjonen er definert i g(2).
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
"There's a delta for every epsilon" Tom Lehrers sang:
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0 ... ed&search=
02:41 .. Men anbefaler å se hele.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0 ... ed&search=
02:41 .. Men anbefaler å se hele.
Jeg vet det, men jeg forstod ikke at det var noen naturlig grunn til at funksjonen er 3, når x = 2.. Men hvis det går an å bare definere en funksjon slik så går det jo an..KjetilEn wrote:Tegn funksjonen [tex]\frac{1}{x-2}[/tex] inn på kalkulatoren din.