Jeg tviler sterkt på at det blir oppgave på eksamen å bevise dette, men det skal vi gjøre nå, uansett.Teorem
Dersom vi har en tredjegradsfunksjon med tre nullpunkter, vil tangenten til det punktet på grafen som har en x-verdi som ligger midt mellom to av nullpunktene, alltid skjære x-aksen i det tredje nullpunktet.
Tredjegradsfunksjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Henta fra forberedelsesdelen til 2MX-eksamen.
Jeg kommer frem til at det blir mye rot med symbolregning. Men her er strategien min:
1) Definere en funksjon f(x) med tre nullpunkter
2) Derivere funksjonen
3) Finne stigningstallet til tangenten, dvs. den deriverte i midtpunktet mellom to av røttene
4) Finne funksjonsverdien til f(x) i midtpunktet mellom to av røttene
5) Finne uttrykket for tangengen gjennom dette punktet og vise at den er lik null i punktet c.
1) Definere en funksjon f(x) med tre nullpunkter
2) Derivere funksjonen
3) Finne stigningstallet til tangenten, dvs. den deriverte i midtpunktet mellom to av røttene
4) Finne funksjonsverdien til f(x) i midtpunktet mellom to av røttene
5) Finne uttrykket for tangengen gjennom dette punktet og vise at den er lik null i punktet c.
I hvert fall.
Vi ser på tredjegradsfunksjonen med nullpunkter i , og og tredjegradskoeffisient . Da er, av Algebraens Fundamentalteorem,
Vi kan anta uten tap av generalitet at vi tar utgangspunkt i røttene og . Vi er da interessert i å finne tangenten gjennom .
Vi skal også finne den deriverte her.
Vi lar tangenten ha funksjonen , der .
Vi vet at .
Da er
Vi løser nå for nullpunktet til g(x).
Nå begynner vi å ane at vi er i mål. Vi multipliserer med 8 oppe og nede.
Vi stryker oppe og nede.
og vi er i mål.
Q.E.D.
Vi ser på tredjegradsfunksjonen
Vi kan anta uten tap av generalitet at vi tar utgangspunkt i røttene
Vi skal også finne den deriverte her.
Vi lar tangenten ha funksjonen
Vi vet at
Da er
Vi løser nå for nullpunktet til g(x).
Nå begynner vi å ane at vi er i mål. Vi multipliserer med 8 oppe og nede.
Vi stryker
og vi er i mål.
Q.E.D.