2MX-eksamen 2007

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Galois
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 01/06-2007 17:37

STCAB skrev:
Mojiho skrev:Hva fikk dere på parameter oppgaven? Hvor krysset linja l x-aksen?
Fikk -3,333... og 0. Men har mine tvil...
.

Det behøver du ikkje å ha. Kan bekrefte at linja l skjerer i (-10/3, 0). Da blei det nye 2 av 2 poeng.

Spørsmål 2e derimot var litt utypisk. Hadde forventa "greiere" tal.
toget
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 23/09-2006 17:13

Galois skrev: Spørsmål 2e derimot var litt utypisk. Hadde forventa "greiere" tal.
Hvilket tall fikk du? De samme som meg?
(1,587 , 5,904) og (-2,324 , 1,211) ??
izzy13
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 27/05-2007 21:39
Sted: Oslo

sEirik skrev:Hvis dere ut i fra eksempelet har konkludert med "derfor gjelder setningen for alle tredjegradsfunksjoner" har dere nok gjort ei lita tabbe. I matematikken er det nemlig slik at man ikke har lov til å generalisere uten videre - du kan ikke tenke slik: "Det stemmer for det tilfellet der, derfor stemmer det for alle tilfeller."

Du kan for eksempel ikke si at alle biler i verden er røde bare fordi din egen bil er rød.

Du kan altså ikke si at setningen gjelder for alle tredjegradsfunksjoner bare fordi den gjelder for en oppgitt tredjegradsfunksjon.

Men omvendt kan du godt gå; hvis du har vist at setningen gjelder for alle tredjegradsfunksjoner, vet du naturligvis at den gjelder også for en gitt tredjegradsfunksjon.
ja, men den gjelder jo faktisk for alle tredjegradsfunksjoner som har 3 nullpkt. Noe som en i oppgaven hadde
jjk
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 09/03-2007 18:57

Landis skrev:
toget skrev:
Landis skrev: AD * DC = 0
Det blir vel egentlig DA * DC = 0.
Det blir jo det samme, retningen på vektorene har ikke noe å si her. Men du får jo en annengradslikning, og denne har to løsninger. Men i oppgava blir du bedt om å finne ETT punkt D.
Hmm ja sjekket det der, men kan ikke tenke meg at det er noe negativt om man finner begge, det var det jeg trodde man skulle gjøre. Menmen, kan vel ikke få så mye trekk for å skrive så mye.
izzy13
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 27/05-2007 21:39
Sted: Oslo

toget skrev:
Galois skrev: Spørsmål 2e derimot var litt utypisk. Hadde forventa "greiere" tal.
Hvilket tall fikk du? De samme som meg?
(1,587 , 5,904) og (-2,324 , 1,211) ??
Jeg brukte ikke alle desimalene for t1 og t2, og fikk dermed ikke helt lik. Gir det like mye telling?? Fikk (1,55 , 5,86) og (-2,32 , 1,22)

En annen ting: Dere vet på 1e II, der man skulle lage et koord.system og bruke det til å finne ln y som funksjon av x. Hvordan skulle man gå fram der==?

Må man ha alt riktig for å få en 6'r??
Mojiho
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/06-2007 19:30

fikk -4,0 på skjæringa med x-aksen jeg..
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

izzy13 skrev:
sEirik skrev:Hvis dere ut i fra eksempelet har konkludert med "derfor gjelder setningen for alle tredjegradsfunksjoner" har dere nok gjort ei lita tabbe. I matematikken er det nemlig slik at man ikke har lov til å generalisere uten videre - du kan ikke tenke slik: "Det stemmer for det tilfellet der, derfor stemmer det for alle tilfeller."

Du kan for eksempel ikke si at alle biler i verden er røde bare fordi din egen bil er rød.

Du kan altså ikke si at setningen gjelder for alle tredjegradsfunksjoner bare fordi den gjelder for en oppgitt tredjegradsfunksjon.

Men omvendt kan du godt gå; hvis du har vist at setningen gjelder for alle tredjegradsfunksjoner, vet du naturligvis at den gjelder også for en gitt tredjegradsfunksjon.
ja, men den gjelder jo faktisk for alle tredjegradsfunksjoner som har 3 nullpkt. Noe som en i oppgaven hadde
At setninga gjelder for alle tredjegradsfunksjoner med tre forskjellige, reelle nullpunkter er det ingen tvil om; det er opplest, (i 2mx-forberedelsesdelen ikke bevist, men vedtatt) og (på forumet) bevist.
Men man kan ikke si at den gjelder generelt ut fra det faktum at den gjelder for en oppgitt tredjegradsfunksjon. For det var vel et spesialtilfelle dere fikk oppgave om?
eARNIE
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 30/05-2007 20:41

Staale skrev:Vi får det igjen sammen med de andre karakterene 22. juni (mulig det var 21... :s)

edit: Du får ikke eksamen tilbake, kun karakter
Du kan få igjen eksamen jo, men kun kopi.
Landis
Cayley
Cayley
Innlegg: 71
Registrert: 05/08-2006 18:02

izzy13 skrev: En annen ting: Dere vet på 1e II, der man skulle lage et koord.system og bruke det til å finne ln y som funksjon av x. Hvordan skulle man gå fram der==?
Tegne ln y som funksjon av x inn i et koordinatsystem. Grafen skal bli en tilnærma rett linje. Deretter leser du av grafen hvor den skjærer ln y-aksen(det blir b), og stigningstallet til linja(som blir a). Så setter du inn i formelen
ln y = ax + b

Og så tar du e opphøyd i begge sider, slik at du bare får y på venstre side

y = e^(ax+b) = e^(ax)*e^b = A*e^(ax)
Susanne S
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 31/05-2007 20:58

Hvilket tall fikk du? De samme som meg?
(1,587 , 5,904) og (-2,324 , 1,211) ??
Jeg fikk omtrent de svarene, i alle fall.. Forsøkte å ta med så mange desimaler som mulig i utregningen. og tegnet man det opp, så man at ADC= 90 grader
Svar