Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
sEirik skrev:Hvis dere ut i fra eksempelet har konkludert med "derfor gjelder setningen for alle tredjegradsfunksjoner" har dere nok gjort ei lita tabbe. I matematikken er det nemlig slik at man ikke har lov til å generalisere uten videre - du kan ikke tenke slik: "Det stemmer for det tilfellet der, derfor stemmer det for alle tilfeller."
Du kan for eksempel ikke si at alle biler i verden er røde bare fordi din egen bil er rød.
Du kan altså ikke si at setningen gjelder for alle tredjegradsfunksjoner bare fordi den gjelder for en oppgitt tredjegradsfunksjon.
Men omvendt kan du godt gå; hvis du har vist at setningen gjelder for alle tredjegradsfunksjoner, vet du naturligvis at den gjelder også for en gitt tredjegradsfunksjon.
ja, men den gjelder jo faktisk for alle tredjegradsfunksjoner som har 3 nullpkt. Noe som en i oppgaven hadde
Det blir jo det samme, retningen på vektorene har ikke noe å si her. Men du får jo en annengradslikning, og denne har to løsninger. Men i oppgava blir du bedt om å finne ETT punkt D.
Hmm ja sjekket det der, men kan ikke tenke meg at det er noe negativt om man finner begge, det var det jeg trodde man skulle gjøre. Menmen, kan vel ikke få så mye trekk for å skrive så mye.
Galois skrev:
Spørsmål 2e derimot var litt utypisk. Hadde forventa "greiere" tal.
Hvilket tall fikk du? De samme som meg?
(1,587 , 5,904) og (-2,324 , 1,211) ??
Jeg brukte ikke alle desimalene for t1 og t2, og fikk dermed ikke helt lik. Gir det like mye telling?? Fikk (1,55 , 5,86) og (-2,32 , 1,22)
En annen ting: Dere vet på 1e II, der man skulle lage et koord.system og bruke det til å finne ln y som funksjon av x. Hvordan skulle man gå fram der==?
sEirik skrev:Hvis dere ut i fra eksempelet har konkludert med "derfor gjelder setningen for alle tredjegradsfunksjoner" har dere nok gjort ei lita tabbe. I matematikken er det nemlig slik at man ikke har lov til å generalisere uten videre - du kan ikke tenke slik: "Det stemmer for det tilfellet der, derfor stemmer det for alle tilfeller."
Du kan for eksempel ikke si at alle biler i verden er røde bare fordi din egen bil er rød.
Du kan altså ikke si at setningen gjelder for alle tredjegradsfunksjoner bare fordi den gjelder for en oppgitt tredjegradsfunksjon.
Men omvendt kan du godt gå; hvis du har vist at setningen gjelder for alle tredjegradsfunksjoner, vet du naturligvis at den gjelder også for en gitt tredjegradsfunksjon.
ja, men den gjelder jo faktisk for alle tredjegradsfunksjoner som har 3 nullpkt. Noe som en i oppgaven hadde
At setninga gjelder for alle tredjegradsfunksjoner med tre forskjellige, reelle nullpunkter er det ingen tvil om; det er opplest, (i 2mx-forberedelsesdelen ikke bevist, men vedtatt) og (på forumet) bevist.
Men man kan ikke si at den gjelder generelt ut fra det faktum at den gjelder for en oppgitt tredjegradsfunksjon. For det var vel et spesialtilfelle dere fikk oppgave om?
izzy13 skrev:
En annen ting: Dere vet på 1e II, der man skulle lage et koord.system og bruke det til å finne ln y som funksjon av x. Hvordan skulle man gå fram der==?
Tegne ln y som funksjon av x inn i et koordinatsystem. Grafen skal bli en tilnærma rett linje. Deretter leser du av grafen hvor den skjærer ln y-aksen(det blir b), og stigningstallet til linja(som blir a). Så setter du inn i formelen
ln y = ax + b
Og så tar du e opphøyd i begge sider, slik at du bare får y på venstre side
Hvilket tall fikk du? De samme som meg?
(1,587 , 5,904) og (-2,324 , 1,211) ??
Jeg fikk omtrent de svarene, i alle fall.. Forsøkte å ta med så mange desimaler som mulig i utregningen. og tegnet man det opp, så man at ADC= 90 grader