Grafer, Funksjoner òg Algebra

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Har hatt en del vansker med å forstå funksjoner, spesielt læreren som aldri gidder å forklare skikkelig. Har satt opp stykket under. Lurer på om det er riktig laga som vist under, er et lite surrehode. Forstår det meste, men jeg ender ofte med lavere karakter enn antatt p.g.a surr :(

X*Y+100 | Y=5
Lise går med aviser på søndager, hun får 100 kr uansett hvor mange aviser hun selger. X er antall aviser, og Y er kroner per avis.

Jeg satt det inn i et skjema som så slik ut:
Image

Hadde tenkt til å lage en graf òg, men dere trenger vel ikke mer for å svare på om jeg gjør det riktig? :)
Last edited by Quake on 05/06-2007 17:57, edited 1 time in total.
zell
Guru
Guru
Posts: 1777
Joined: 09/02-2007 15:46
Location: Trondheim

Ser riktig ut det der
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

ok, takk for et kjapt svar.
Lurte på om noen kunne gi meg litt informasjon om funksjoner. Er denne funksjonen riktig?;

F(X)=4*4
FX=16
zell
Guru
Guru
Posts: 1777
Joined: 09/02-2007 15:46
Location: Trondheim

Nei..

[tex]f(x) = 4x[/tex]

[tex]f(4) = 4 \ \cdot \ 4 = 16[/tex]
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Dumme meg! :oops:
Da skal jeg prøve på én vanskeligere èn;

Y (X)=4x * 4x + 100
Y (4)=4 * 4 * 4 * 4 + 100
Y (4)= 356
Last edited by Quake on 05/06-2007 17:48, edited 1 time in total.
Markonan
Euclid
Euclid
Posts: 2136
Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo

Den siste er riktig. :idea:
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Godt å høre :D

Sliter litt med algebra òg, istedetfor å lage et nytt topic spør jeg her;
Er disse riktige utregna?

4 * - 4= -16

4(5+5)-6*(3+3)
4*5+4*5-6*6
20+20-36
40-36
=4

5x+2y-(4+4)+4+(8-6)
5x+2y-8+4+2
=5x+2y-14

Eller trenger jeg masse øving\repetesjon? :roll:
Last edited by Quake on 05/06-2007 20:21, edited 1 time in total.
zell
Guru
Guru
Posts: 1777
Joined: 09/02-2007 15:46
Location: Trondheim

[tex]4 \ \cdot \ -4 = -16[/tex]

[tex]4(5+5) - 6(3+3) = 4 \ \cdot \ 10 - 6 \ \cdot 6 = 40 - 36 = 4[/tex]

[tex]5x + 2y - (4+4) + 4 + (8-6) = 5x + 2y - 4 - 4 + 4 + 8 - 6 = 8x + 2y -8 + 8 + 4 - 6 = 5x + 2y - 2[/tex]
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Hvordan kom du fram til 2?;
5x+2y-2
Skjønner ikke tror jeg :oops:
Realist1
Euclid
Euclid
Posts: 1993
Joined: 30/01-2007 20:39

-8+8 går opp i hverandre.
+4-6 blir -2 :)
Larser'n
Cayley
Cayley
Posts: 58
Joined: 01/06-2007 19:27
Location: Løten (Hamar)

-8 + 8 = 0

4-6 = -2

Derfor blir -8+8+4-6 = -2

5x + 2y blir stående, og dermed blir svaret 5x+2y-2.

Skjønte du det?
Larser'n
Cayley
Cayley
Posts: 58
Joined: 01/06-2007 19:27
Location: Løten (Hamar)

Quake wrote:Dumme meg! :oops:
Da skal jeg prøve på én vanskeligere èn;

Y (X)=4x * 4x + 100
Y (4)=4 * 4 * 4 * 4 + 100
Y (4)= 356
En enklere måte å skrive dette på er 16x^2 + 100, men dette har du antagelig ikke lært om eller?
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Skjønner, slurva over det minustegnet :oops:
En enklere måte å skrive dette på er 16x^2 + 100, men dette har du antagelig ikke lært om eller?
Nei, går bare i åttende foreløpig. Algebra skulle man ha mer om, kanskje begynne tidligere med mer avansert algebra.
Larser'n
Cayley
Cayley
Posts: 58
Joined: 01/06-2007 19:27
Location: Løten (Hamar)

Nei, da skal ikke dere ha lært om potenser enda nei. :P

Jeg synes du er flink til å gå i åttende!
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Takk, jeg går i rød gruppe(beste) Bare det at jeg surrer litt mye. Har litt dårlig konsentrasjon noen ganger ògså.
Post Reply