Hva er problemet med å utlede cosinussetninga med gitte opplysninger? Man har en vektorlikning som behandles som en vanlig likning. I tillegg anvendes 2. kvadratsetning og skalarproduktet, som er velkjente begreper fra før.
Når vektorlikninga er på formen (se under): [tex]\;\vec c^2=\vec a^2+\vec b^2-2\vec a \vec b, \;[/tex]er analogien til cosinussetninga slående.
[tex]|\vec c|^2=(\vec b-\vec a)^2=\vec b^2 -2\vec a \vec b + \vec a^2=|\vec b|^2+|\vec a|^2-2(\vec a \vec b)[/tex]
Hvilket impliserer direkte (vha skalarproduktet):
[tex]c^2=a^2+b^2-2ab\cdot \cos(\alpha)[/tex]
Husk:[tex]\; \vec a\cdot \vec a=|\vec a|\cdot \vec a|\cdot \cos(0^o)=|\vec a|^2[/tex]
Ærlig talt, sensorene må få mulighet til å selektere ut de som resonnerer på egenhånd og er kreative. Er vel slik man skiller sekseren fra de andre.
I så måte synes jeg sannsynlighetsoppgava var litt annerledes !
Eksamen 2Mx - Om oppgave 4b
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
er vel ikke meningen at alle skal ende opp med en karakter som er 5-6. Vi trenger oppgaver som kan skille de høye karakterene fra hverandre. Slik at vi faktisk ser hvem det er som forstår og setter seg inn i fager, og hvem som ikke gjør det.
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
Går på Ås VGSettam skrev:Hvilken skole går du på? Jeg har også tenkt å gjøre noe...Mari89 skrev:Jeg fikk den til sånn ca, bare rotet litt med bokstavene. Mattelærerne på skolen vår skal sende/har sendt inn klage på sannsynlighetsoppgavene.
Edit: Etse, hvilken skole går du på?
Jeg ble rimelig forbannet da jeg leste om at folk vil klage på denne oppgaven. Ærlig talt, det er en skam at de eneste utfordringene på en eksamen skal være å putte noen tall inn i en formel og ”ferdig med det”. Skjønner godt hvorfor vi henger etter sammenlignet med andre land. Denne oppgaven var da ikke utenfor pensum som jeg kan se og det er da oppgaver knyttet til dette i matteboken (det burde kanskje vært flere..?). Ingen i matteklassen min, eller mattelæreren min, har nevnt noe om at dette er utenfor pensum. Jeg fikk iallfall inntrykk av at folk slet mest med oppgave 2e.
Har satt meg inn i den saken ved at jeg godt vet hvordan den oppgaven der løses. Nå er det vel ikke så mye mer å skriver her da etse har fått frem mange gode argumenter.ettam skrev:Overdriver du ikke litt nå, Magnus?Magnus skrev:Dette er latterlig, eller nesten motbydelig spør du meg. Er det slik at matematikkoppgavene til eksamen skal kun være "putt inn i formel og løs"? Hvor er den matematiske kreativiteten? Jeg har snakket med flere som hadde denne eksamen, og det er en gjenganger at den flinke elev klarte det. Det er ikke noe i den oppgaven som krever noe utenfor 2MX - eller har vi kanskje glemt kvadratsetningene? Håper virkelig ikke oppgaven blir fjernet. Det ville vært en skam uten like.
Har du egentlig satt deg godt nok inn i saken her?
I læreverket fra Cappelen (Sinus), er det slik Oldervoll beskriver. I verket fra Aschehoug er det så vidt nevnt, (temaet, lærestoffet om du vil). Så her er det med andre ord en god grunn til å reise en sak slik Oldervoll har gjort
Til orientering er Oldervoll en meget oppegående mann i faget. Som ikke er kjent for å ta lett på oppgaven som lærebokforfatter, når han skriver ei lærebok som skal dekke læreplanene. Jeg har selv hatt ham både som lærer på universitetet og møtt ham som kollega i ulike sammenhenger.
Heh.. Tror ikke du trenger å bekymre deg over slikt:-)P.S.: Jeg har all mulig respekt for deg, som guru på dette forumet, og håper at du ikke tar dette som et angrep på din person. Det er ikke meningen
den er litt snål. derav krever den veldig mye tenking.Magnus skrev:Hva er denne beryktede sannsynlighetsoppgaven?
Et fertilt par har 20% sjanse til at kvinnen blir gravid.
a) forklar at sansynligheten for at hun blir gravid 3-måbnbned er 0.8*0.8*0.2
--- Enkel nok
b) Hva er sansynligheten for at kvinnen ikke blir gravid de 12 første månedene=
--- også enkel
Interferile par kan ikke få unger. Dette gjelder 10% (i følge oppgaven)
Vi velger et tilfeldig par.
c) Vis at sansynligheten for at dette paret ikke blir gravid de 12 første månedene er 0.162
--- Egentlig enkel nok denne og, men lager vel problemer for noen
Anta at paret har prøvd ett år uten å bli gravid
d) hva er sansynligheten for at paret er interferilt?
e) Hvor mange måneder må de ha prøvd uten at kvinnen er blitt gravid for at det skal være 99% sikkerhet for at paret er interferilt.
det er vel D og E oppgaven som er problemet for de fleste?
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
lærerene klager =P Men igjen, den krever bare god oversikt over sansynlighets-regning og kreativ tenking.
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
Den sannsynlighetsoppgaven var jo rett og slett latterlig enkel. Vår klasse har fått to eller tre oppgaver som omhandler sykdom (Alzheimers, brystkreft) der vi skulle gå frem på omtrent samme måte. Den krevde ikke urimelig mye av elevene.
Og oppgave 4, den krevde litt kreativitet fra elevenes side, og det er ikke meningen at absolutt alle skulle klare den. Den kom uventet på meg fordi jeg trodde at utledninger av formler var typisk muntlig matte, men man kommer seg jo igjennom det hvis man bare tar seg litt god tid med det.
Så.. all respekt for han mattelæreren, men jeg er ikke enig.
Og oppgave 4, den krevde litt kreativitet fra elevenes side, og det er ikke meningen at absolutt alle skulle klare den. Den kom uventet på meg fordi jeg trodde at utledninger av formler var typisk muntlig matte, men man kommer seg jo igjennom det hvis man bare tar seg litt god tid med det.
Så.. all respekt for han mattelæreren, men jeg er ikke enig.