Utvide graf

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Charlatan
Guru
Guru

Jeg lurer på noe med en oppgave her:

Et lite øysamfunn med 300 innbyggere er blitt rammet av en smittsom infeksjonssykdom. Smitten brer seg raskt blant befolkningen. Utviklingen følger modellen:

[tex]I(t) = \frac{300}{1+299e^{-0.2t}}[/tex]

Der I(t) er tallet på syke personer t dager etter utbruddet av infeksjonen.

Jeg lurer på oppgave e)

Ikke mer enn 90% av innbyggerne på øya blir smittet av sykdommen. Anta at sykdommen varer i 40 dager hos hver enkelt som får den.
Utvid grafen I slik at den viser antall syke i perioden fram til at alle er blitt friske igjen.

Noen som har fremgangsmåte på denne? Jeg tenkte å tegne en liknende graf på papiret og så senke etter 40 dager. Slik at I(41)-I(1) og I(42)-I(2)
Men jeg lurer på om det finnes noen fremgangsmåte hvor man skal utvide en graf.

Jeg kom fram til dette:

[tex]I(t) = \frac{270}{1+299e^{-0.2t}}[/tex]

[tex]I(t) t \in [0,40] \\ I(t) - I(t-40) \in [40, \to][/tex]

Men dette blir to grafer som liksom skal avløse hverandre.. Jeg vet ikke hvordan jeg kan lage en enkelt funksjon
Last edited by Charlatan on 11/06-2007 19:24, edited 2 times in total.
Charlatan
Guru
Guru

Jeg fant forresten ut at grafen I(t) - I(t-40) blir tilnærmet lik I(t) helt opp til t=40 Så det er greit, men jeg vet ikke den generelle framgangsmåten på å utvide grafer.

Men grafen har ennå ikke egenskapen at den har en grense på 90% altså 270 innbyggere..

Det er så mange faktorer.. Skal vi ta hensyn til at de som ikke er smittet kan smitte andre? Jeg synes det var en unødvendig oppgave.
Post Reply