Trippelintegral, kan noen hjelpe meg med å fullføre?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Markonan
Euclid
Euclid

Bær med meg folkens. Har eksamen i morgen, og da blir det slutt på alle temaene jeg lager! :)

Oppgaven
[tex]\iiint_{R} \sqrt{x^2 + y^2} dV[/tex]

[tex]\small R = \{ (x,y,z) \in\mathbb{R} \;|\; x^2+y^2+z^2 \leq 4 \}[/tex]

Besvarelse
Integralet går over kulen med radius 2 og sentrum i origo. Vi tar x og y delen på polarform. Variabelen z går fra:
[tex]-\sqrt{4-(x^2+y^2)}\leq z\leq \sqrt{4-(x^2+y^2)}[/tex]

Jeg får dette til å bli:
[tex]\iint\int_{\small-\sqrt{4-(x^2+y^2)}}^{\small\sqrt{4-(x^2+y^2)}}\sqrt{(x^2) + y^2}dzdA \; =[/tex]

[tex]2\iint\sqrt{x^2+y^2}\sqrt{4-(x^2+y^2)}dA[/tex]

Jeg tar resten av integralet på polarform, og bruker at theta går fra 0 til 2pi og at r går fra 0 til 2 (siden radien er 2 for kulen). Tar også med Jacobideterminanten og får dette integralet:
[tex]2\int^{\small2\pi}_{\small0}\int^{\small2}_{\small0}(r*\sqrt{4-r^2})*rdrd\theta = 2\int^{\small2\pi}_{\small0}\int^{\small2}_{\small0}(r^2\sqrt{4-r^2})drd\theta[/tex]

Problemet her blir det ubestemte integralet
[tex]\int(r^2\sqrt{4-r^2})dr[/tex]
Substitusjon fungerer ikke her, og jeg klarer ikke å løse det ved delvis integrasjon. Integralene pleier å være greie når man har kommet så langt, så jeg er fristet til å tro at jeg har gjort noe galt i utregningen ovenfor. Er det noen som ser noe?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
fish
von Neumann
von Neumann

Det du har gjort ser ut til å stemme. Det enkleste er egentlig å benytte kulekoordinater når man integrerer over en kule, men hvis vi nå ser på det integralet du ber om hjelp til, så skulle det la seg løse greit ved substitusjonen
[tex]r=2\sin t[/tex]
Da får vi
[tex]\int r^2\sqrt{4-r^2}\;dr=\int 16\cos^2 t\cdot \sin^2 t\;dt[/tex]

Her kan du videre for eksempel bruke [tex]sin(2t)=2\sin t\cos t[/tex], og da skulle resten "gå sin gang".
Post Reply