Her blir det bevegelseslikninger. Vet ikke om disse er pensum på ungdomsskolen.
[tex]v^2 - v_{\small{0}}^{ \ 2} = 2as[/tex]
Der v = sluttfart (farten man treffer bassenget i), v(null) = startfart (som er 0).
a = akselerasjon, som er lik tyngdeakselerasjonen som er 9.81m/s^2, s = strekning.
[tex]v^2 = 2as \ \Rightarrow \ v = \sqrt{2as} = \sqrt{2 \ \cdot \ 9.81 \ \cdot \ 10}m/s = 14.0m/s = 14 \ \cdot \ 3.6 km/t \approx 50.0km/t[/tex]
Nå kan jo denne utbroderes en del, med tanke på at du som regel følger en bane når du hopper, og ikke faller loddrett ned.
---
Hoppet varer 0.54s, fra hvilken høyde hoppet du?
a = 9.81m/s^2, t = 0.54s, v(null) 0m/s.
Her brukes 3. bevegelseslikning:
[tex]s = v_ot + \frac{1}{2}at^2[/tex]
[tex]s = \frac{1}{2} \ \cdot \ 9.81m/s^2 \ \cdot \ (0.54s)^2 = 1.43m[/tex]
matte muntlig (BADELAND*)
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ingenting av dette er pensum på ungdomsskolen. I naturfagen blir det nevnt at gravitasjonen er ca. 10 meter per sekund per sekund, men det brukes ikke. Men jeg er er jo da ****** interessert i fysikk, kjemi, matte og sånn, så jeg hadde rett og slett blitt dritglad hvis noen kunne tatt og vist meg hvordan jeg regnet ut samtlige av problemene i postene til daofeishi og sEirik.
Føler det ikke er helt enkelt. Liksom. Jeg vet det akselererer konstant, men jeg klarer likevel ikke å finne farten ved et gitt punkt (utenom selvfølgelig de runde tallene), og følgelig kan jeg veldig lite der. Så; sinnsykt flott om noen hadde giddet 


Nå har vi ledd av at det er dypt. Men hvis 300 liter skal fylle HELE bassenget vil det si at fra bunnen til kanten så er det ikke mer enn 0,8 millimeter. Du kan jo ikke se det engang. Du hadde ikke snublet i kanten om du ahdde prøvd engang. Heheheheheh-bjoerndalen wrote:Hva med : Det er et stort basseng på badeland. Langsiden er 25 meter og kortsiden er 15meter. Det er plass til 300liter vann i bassenget. Hvor dypt er bassenget?
Kanskje litt i enkleste laget?![]()
At det ikke er pensum på ungdomsskolen er latterlig. Uansett, vi begynner enkelt. Tenk deg at du akselererer med [tex]2 \frac{\rm{m}}{\rm{s^2}}[/tex]. Du starter ved t=0 s, og har da farten 2 m/s. Etter t=1 s, er farten din 4 m/s osv. Ved konstant akselerasjon fra stillestående gjelder altså sammenhengen mellom fart v, akselerasjon a og tid t:
[tex]v = at[/tex]
Legg merke til enhetene. Farten v måles i meter pr sekund, m/s.
Akselerasjon * tid har enhetene (m/s [sup]2[/sup])*s = m/s. At hver side av et uttrykk har samme enhet er uhyre viktig, og også en kjapp kontroll på om uttrykket stemmer.
Så over til distanse. Når du akselererer konstant, har du ved tid 0 s fart 0 m/s, og ved tid t fart at. Gjennomsnittsfarten blir (0 + at)/2 = at/2 og strekningen du tilbakelegger (at/2)*t. Altså, dersom du starter med hastighet 0:
[tex]s = \frac{1}{2}at^2[/tex].
(Sjekk enheter!)
[tex]v = at[/tex]
Legg merke til enhetene. Farten v måles i meter pr sekund, m/s.
Akselerasjon * tid har enhetene (m/s [sup]2[/sup])*s = m/s. At hver side av et uttrykk har samme enhet er uhyre viktig, og også en kjapp kontroll på om uttrykket stemmer.
Så over til distanse. Når du akselererer konstant, har du ved tid 0 s fart 0 m/s, og ved tid t fart at. Gjennomsnittsfarten blir (0 + at)/2 = at/2 og strekningen du tilbakelegger (at/2)*t. Altså, dersom du starter med hastighet 0:
[tex]s = \frac{1}{2}at^2[/tex].
(Sjekk enheter!)
du kan jo tegne en graf over din hastighet når du hopper fra f.eks. 10meter, 20 meteren osv der man kan se Y hastig når, når du har hoppet X meter.
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
Ved hjelp av bevegelseslikninger ved konstant akserelasjon får jeg følgende:decophly wrote:"- Dersom du hopper fra 10-meteren, med hvilken hastighet treffer du
vannflaten?
- Hvis hoppet varer 0.54 sekunder, fra hvilken høyde hoppet du (e.l.)?"
Har du svarene?
Lurer på om jeg greidde det
hopp fra 10 meter fart (v) ved slutten
[tex]v^2 - {v_0}^2 = 2\cdot a\cdot s \\ \Downarrow \\ v^2 = 2\cdot a \cdot s + {v_0}^2 \\ v = \sqr{2\cdot a \cdot s + {v_0}^2}\\ v = \sqr{2\cdot 9.81 \cdot 10 + 0^2} = 14 \frac{m}{s}[/tex]
hoppet varte i 0.54 sekunder:
[tex] s = v_0 \cdot t + \frac{1}{2}\cdot a\cdot t^2 \\ s = 0 \cdot 0.54s + \frac{1}{2} \cdot 9.81 \frac{m}{s^2} \cdot 0.54^2s = 1.43m[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Som fysikklærern min sa når jeg ikke skjønte noe; "Det e no bærre sånn da!!!11"
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer