Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Lurer på hvordan en kan finnen ut hvor grafen til en ikke-lineærfunksjon er brattest, altå hvor stigningstallet er størst. Kan jo selvfølgelig finne et ca. svar med øyesyn, men det blir jo ikke særlig nøyaktig.
Setter stor pris på hjelp, for akkurat nå står jeg helt fast!
Hmm... Funksjonen i seg selv er ikke helt gjenkjennelig for meg;
y= 6,5 sin (0,9856x - 78,4) + 12,2. Men grafen er en parabel, så det er vel en annengradslikning?
Er 1MX-pensum faktisk... Oppgaven er ikke merket av til å ha særlig høy vanskelighetsgrad, så enten er det rett og slett jeg som ikke skjønner bæret, eller så har forfatterene surret litt med pensum... Noe sier meg at det første er tilfellet...
Jeg tviler på at dette er 1mx pensum. Det står ingenting om derivering av trigonometriske funksjoner i 2mx, men i 3mx lærer man det.
Ekvivalenten vil hete R1, som følges opp med R2, kan godt være man lærer det i R1 kurset.
Forresten, grafen ser kanskje ut til å være en parabel, men hvis du utvider perspektivet, så vil du se at det er en kontinuerlig sinusgraf. Den vil altså har et uendelig antall punkter som viser hvor den stiger mest. Men det holder forsåvidt å finne det innenfor det gitte intervallet (hvis oppgitt), eller å finne løsninger som f-eks: x = 360n+60 for grader, eller f.eks x=n2[symbol:pi]+2[symbol:pi]/6 for radianer hvor n er et heltall.