Privatist 2mx

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Er det noen som vet helt sikkert om det er mulig å gå opp i 2mx eksamen neste gang det er privatisteksamen? I så fall, når er det?

Og en ting, kommer alle karakterene du får ved privatist eksamen i TILLEGG til skolekarakterene, og teller de like mye på vitnemålet?
etse
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 24/11-2006 15:07

du kan velge å putte de på vitnemålet, eller ha de som kompetansebevis. (tror jeg) det er i hvertfall frivillig hvilke fag du vil ha på vitnemål av de du tar etter du har fått det utlevert. Og putter du det på vitnemålet teller det like mye som de andre.
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

Så lenge du ikke har karakter i faget fra før kan karakteren på privatisteksamen settes på vitnemålet (primærvitnemålet). Dersom du har karakter i faget fra før, vil du få primærvitnemål.
Om du har primærvitnemål eller sekundærvitnemål utgjør ikke store forskjeller, så sant du ikke vil inn på profesjonsstudier som medisin og odontologi. :D
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

mari!!! skrev:Så lenge du ikke har karakter i faget fra før kan karakteren på privatisteksamen settes på vitnemålet (primærvitnemålet). Dersom du har karakter i faget fra før, vil du få primærvitnemål.
Om du har primærvitnemål eller sekundærvitnemål utgjør ikke store forskjeller, så sant du ikke vil inn på profesjonsstudier som medisin og odontologi. :D
Hihi... Mente at du vil få sekundærvitnemål, dersom du har karakter i faget fra før...
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Ah, tusen takk for svar. Men tror dere at det går å ha karakter i både R1 og 2MX?

Og jeg trenger å vite om de fremdeles har eksamener i 2MX. Jeg fikk ikke mye svar når jeg sendte mail til dem..
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

Hihi, spurte akkurat rådgiveren på skolen min om det samme... Men det er desverre ikke mulig å kombinere fag fra kunnskapsløftet og fra den gamle reformen på samme vitnemål. Verken primær eller sekundær...

Ja, det er fortsatt fullt mulig å ta 2MX som privatist. :)
Doffen
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 22/05-2005 22:25

Flere elever og privatister vil være i den situasjonen at noen fag er tatt i Reform 94 og noen i Kunnskapsløftet. Er det greit at kompetansebevis/vitnemål er satt sammen av en kombinasjon av fag fra henholdsvis Reform 94 og Kunnskapsløftet? Vil vi kunne være sikre på at høyere utdanning vil ta imot disse vitnemålene?

Den det gjelder må enten tilfredsstille kravene til vitnemål i Reform 94 eller i Kunnskapsløftet. En kan på et vitnemål fra Kunnskapsløftet få kreditert fag fra Reform 94 og omvendt, men en kan ikke blande fagkoder og fagnavn fra de forskjellige reformene, jf. § 24-11 i forskrift til opplæringsloven. På vitnemålet, f.eks. fra Reform 94 kan en derfor bare føre ”gamle” fagnavn og fagkoder, men i merknadsrubrikken for de aktuelle fagene vil det så stå at faget er tatt med læreplan i Kunnskapsløftet. Detaljene rundt dette kommer seinere.

All dokumentasjon som er skrevet ut i henhold til regelverket i videregående opplæring, vil aksepteres av dem som behandler søknader om opptak til høyere utdanning


En elev går Vg1 i år. Han er en kløpper i matematikk og ønsker å forsere faget på følgende måte: Han følger matematikk Vg1T i år for å få standpunktkarakter i faget og samtidig ta matematikk 2MX til våren. Er dette mulig og hvordan blir det med føringen på vitnemålet her?


Det er mulig å gjøre dette, jf. § 24-6 i forskrift til opplæringsloven. Bestemmelsene om hvordan en fører kombinasjon av fag fra Reform 94 og Kunnskapsløftet kommer seinere. I prinsippet blir det slik at der det er snakk om likeverdige fag, føres fag tatt med læreplan i Reform 94 på vitnemål fra Kunnskapsløftet med fagkode, omfang og fagnavn fra Kunnskapsløftet, men med en merknad om at faget er tatt med læreplan i Reform 94, jf. § 24-11 i forskrift til opplæringsloven. Detaljene for hvordan dette gjøres kommer seinere.
http://www.udir.no/templates/udir/TM_Ar ... px?id=2273

Det ser ut som at man kan blande fag fra R94 inn i Kunnskapsløftet, men ikke omvendt.
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

Hmm... For meg virker det som om det er mulig å føre kunnskapsløftet-fag på reform 94-vitnemål og... Men at fagene, som det står skrevet, får navn og fagkode som de tilsvarende fagene i reform 94.
Doffen
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 22/05-2005 22:25

Mulig det...
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Tusen takk, dette hjalp så meget!

Vet dere når neste privatisteksamen er? Jeg leste 15.januar, men er det mulig før?
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

Eksamen er i november-desember... Eksakt dato er jeg ikke sikker på. :)

Mer info finner du her:
https://www.privatistweb.no/prweb/
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Vel, det står ikke noe om neste privatisteksamen så vidt jeg kan se :(
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

De skrev tilbake i mail at det ikke er mulig å kombinere reform 94, men kunnskapsløftet.
Bittelit1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 21/08-2007 21:18

Hmm... jeg er litt i samme situasjon. har GSK fra r94, og skal ta realfagene (2mx, 2fy, 3bi, 3kj) som privatist dette skoleåret. Rådgiverne på skolen har egentlig ikke peilig sier de selv... men de tror at det er ok å ta de etter den gamle ordningen.

Og sånn som jeg tolker det som er skrevet over her, så er jeg "sikret" dersom jeg tar alle fagene etter r94 i dette skoleåret. stemmer det? Sikter inn på med. studiet, så vil nødig bomme på dette her.

Genialt forum dette forresten, ny bruker her.

-CJ-
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

Bittelit1 skrev:Hmm... jeg er litt i samme situasjon. har GSK fra r94, og skal ta realfagene (2mx, 2fy, 3bi, 3kj) som privatist dette skoleåret. Rådgiverne på skolen har egentlig ikke peilig sier de selv... men de tror at det er ok å ta de etter den gamle ordningen.

Og sånn som jeg tolker det som er skrevet over her, så er jeg "sikret" dersom jeg tar alle fagene etter r94 i dette skoleåret. stemmer det? Sikter inn på med. studiet, så vil nødig bomme på dette her.

Genialt forum dette forresten, ny bruker her.

-CJ-
Ja, det stemmer. Våren 08 er siste mulighet til å ta fag fra reform-94 som privatist, men så lenge du tar eksamenene innen den tid vil du være "sikret". :D
Svar